Cea mai mare navă de război din dotarea forțelor regale olandeze a fost construită la șantierul naval din Galați. Nava de sprijin pentru luptă Den Helder, cu o lungime de 180 de metri, a fost realizată în patru ani, timp în care aproximativ 800 de oameni au lucrat la această ambarcațiune militară. Inginerii și constructorii români au fost apreciați de oficialii olandezi pentru calitatea muncii lor.
Den Helder este o navă de suport destinată aprovizionării forțelor navale olandeze. Aceasta poate transporta echipamente militare, muniție și combustibil. Dispune de un sistem avansat care permite alimentarea rapidă a altor nave, precum fregatele, în doar 20 de minute. De asemenea, nava este dotată cu un heliport și spațiu suficient pentru a găzdui două elicoptere de luptă.
Printre caracteristicile sale remarcabile se numără și existența unui spital la bord, dotat inclusiv cu săli de operație, ceea ce permite utilizarea navei ca suport medical în zonele de conflict. În plus, este prima navă echipată cu un sistem avansat de protecție împotriva atacurilor cibernetice, ceea ce o face un activ valoros în contextul războiului modern.
Aurelian Nistor, director de proiecte la Șantierul Naval Galați, a subliniat complexitatea navei:
Aproape 8.000 de tone de tablă și 840 de kilometri de cabluri au fost utilizate pentru construcția acesteia, echivalentul distanței de la Galați până dincolo de Oradea.”
Ceremonia de botez a navei a fost oficiată de prințesa moștenitoare a Regatului Țărilor de Jos. În perioada următoare, nava va fi echipată cu radare și sisteme militare, urmând ca în toamna acestui an să fie complet operațională.
Rene Tas, șeful Marinei Olandeze, a evidențiat importanța unei astfel de nave în actualul context geopolitic: „Știm cu toții cât de periculoasă devine lumea de azi și avem nevoie de tot mai multe nave pe mare pentru a ne asigura că suntem pregătiți pentru orice.”
Roland Briene, directorul companiei olandeze implicate în proiect, a subliniat că România ar trebui să profite de expertiza proprie în domeniul construcțiilor navale: „Ar fi păcat ca Ministerul român al Apărării să se îndrepte în afara țării când ai un șantier fantastic în România.”
În ciuda acestui succes, România nu are în prezent o flotă care să necesite un astfel de suport. Autoritățile române au doar un plan de înzestrare care include trei fregate și două OPV-uri, nave cu caracteristici similare corvetelor, dar fără un program concret de construcție sau achiziție a unor nave de sprijin similare Den Helder.