Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că orele de istorie universală și istorie a românilor din clasele a XI-a și a XII-a ar putea fi mutate în clasele a IX-a și a X-a. Acesta a explicat că propunerea are la bază argumente conform cărora elevii de la profilurile reale, precum mate-fizică sau biochimie, nu mai acordă atenția necesară acestor discipline în ultimii ani de liceu, fiind concentrați pe pregătirea pentru examenul de bacalaureat.
Dacă vă uitați ce am propus pentru clasa a IX-a și a X-a, am propus ca istoria românilor să fie făcută acolo, pe motivul că în clasa a XII-a, cei care sunt la biochimie, la mate-fizică, se pregătesc pentru bacalaureat și nu mai abordează serios aceste discipline care țin de cultura națională. Ideea a fost să le aducem mai jos, în clasa a X-a, poate chiar în clasa a IX-a”, a declarat Daniel David la Digi24.
În același timp, ministrul a recunoscut că procesul de revizuire a planurilor-cadru a fost întârziat, în principal din cauza pandemiei, a grevei profesorilor și a contextului politic. Acesta a subliniat că proiectele sunt puse în dezbatere publică, iar feedback-ul specialiștilor este esențial pentru forma finală a planului-cadru.
Decanii facultăților de istorie și Academia Română cer menținerea orelor de istorie în clasele terminale
Anunțul a generat reacții puternice din partea mediului academic. Un memorandum semnat de 12 decani ai facultăților de Istorie și de președintele Academiei Române solicită ca în ultimii doi ani de liceu să rămână cel puțin o oră de istorie universală sau istorie a românilor pe săptămână, chiar și la profilurile reale, artistice, sportive și teologice.
În replică, Daniel David a explicat că decizia finală nu se va baza doar pe numărul de ore, ci pe modelul educațional dorit pentru disciplina istorie.
Dispar din curriculum-ul centralizat, dar am primit memoriu și avem perioada de dezbatere până în 6 martie. Mă întâlnesc cu cei care au trimis memoriul, probabil săptămâna viitoare, fiindcă, sigur că numărul de ore contează, dar înainte de a ajunge la acesta, noi trebuie să avem un model. Adică: cum vrem să arate istoria din clasa a IX-a până în clasa a XII-a?”
Autonomia școlilor ar putea influența numărul de ore de istorie
Ministrul a mai precizat că reforma planurilor-cadru include o componentă descentralizată, care ar putea permite școlilor să suplimenteze numărul de ore pentru disciplinele pe care le consideră importante.
Dacă școala este serioasă și își asumă lucrurile importante, numărul de ore nu numai la istorie sau geografie, ci și în celelalte domenii poate să crească, doar că nu mai vine sancționat numărul de sus în jos, ca să spun așa, din cabinetul ministrului”, a explicat acesta.
Dezbaterea pe marginea planului-cadru rămâne deschisă până la începutul lunii martie, iar decizia finală va trebui să fie una „larg acceptată în sistem”, conform declarațiilor ministrului.