Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat recent că propunerea de buget pentru 2024 include o creștere de 20% față de execuția bugetară a anului precedent, ajungând la aproximativ 36 de miliarde de lei. El a anunțat că vor fi investiții în infractructura din Portul Constanța.
În cadrul declarațiilor sale, Grindeanu a subliniat că își propune ca anul acesta să se realizeze 250 de kilometri de autostradă şi drum expres, dar și 260 de kilometri pe cale ferată, investiţii în Portul Constanţa, în porturile din Tulcea sau Brăila, precum şi în transportul aerian.
E unul din ministerele care investeşte foarte mult, peste 80% din această sumă merge direct în investiţii, şi ne propunem anul acesta, pe scurt, şi am şi spus în Comisie, în jur de 250 de kilometri de autostradă şi drum expres pe care să îi dăm în circulaţie. În 2024 am reuşit să dăm în circulaţie aproape 200, anul acesta ne propunem 250, cam acelaşi număr – 260 de kilometri – şi pe cale ferată, urmând să continuăm investiţiile şi în Portul Constanţa, port devenit cel mai important port la Marea Neagră, dar şi investiţii în porturile din Tulcea sau Brăila. De asemenea, investiţii şi pe zona aeriană. Deci un buget, sau o propunere de buget, la Ministerul Transporturilor care în această fază acoperă toate marile investiţii pe care noi ni le-am propus şi pe care – o parte dintre ele în cursul acestui an, o altă parte în anii viitori – ne dorim să le finalizăm”, a detaliat Grindeanu.
Răspunzând unei întrebări, el a arătat că „pe zona feroviară mai e mult de lucru”.
Dacă pe zona rutieră vedem, să spun aşa, lumina de la capătul tunelului, că astăzi când vorbim avem o reţea de 1.270 sau 1.280 de kilometri de autostradă, deci până în 1.300 de kilometri, şi ne propunem un ritm de 250 de kilometri anual, pentru 2025, 2026, pe zona feroviară, cele două componente, atât zona de infrastructură, cât şi cea de material rulant trebuie să fie atinse în acelaşi timp”, a afirmat ministrul Transporturilor.
Sorin Grindeanu a menţionat că în acest sens există finanţări şi din PNRR şi din Programul Operaţional de Transport.
Îmi doresc ca ritmul, şi pe zona feroviară – şi voi face tot ceea ce pot -, să crească în anul 2025, astfel încât cei 260 de kilometri să poată fi atinşi, dacă nu chiar depăşiţi”, a punctat el.
El a menţionat că, pe lângă modernizarea unor tronsoane de cale ferată, trebuie să existe şi trenuri care să poată circula cu viteza de 160 de kilometri pe oră.