Ministrul Educaţiei, Daniel David, avertizează că sistemul de învăţământ preuniversitar din România se confruntă cu probleme grave, printre care o rată ridicată a abandonului şcolar, un nivel scăzut al competenţelor dobândite de elevi și un analfabetism funcțional alarmant.
Văd un sistem educaţional preuniversitar care pierde pe parcurs foarte mulţi copii, rata abandonului este foarte mare…Vorbim de sute de mii de copii care nu au ajuns în sistemul educaţional. Văd copii care, deşi au fost prinşi în şcoală, la sfârşitul ciclurilor cheie nu au competenţe suficient de dezvoltate pentru a face faţă vieţii”, a declarat ministrul Educaţiei la Prima News, citat de News.ro.
Potrivit lui Daniel David, problemele nu se limitează doar la accesul în sistem, ci și la rezultatele slabe ale elevilor care îl parcurg. Mulți tineri ajung la finalul ciclurilor școlare cheie fără competențele necesare pentru a face față vieții de zi cu zi.
Văd o rată foarte mare de analfabetism funcţional. Nu văd un sistem educaţional care să construiască pe aceste atribute pe care le avem, creativitate şi inteligenţă”, a adăugat ministrul.
În ceea ce privește domeniul cercetării, Daniel David a vorbit despre o fragmentare profundă și despre lipsa de competitivitate internațională. Printre principalele probleme identificate se numără dificultățile în atragerea de proiecte și finanțări, precum și o prezență slabă în publicațiile științifice de prestigiu.
Ministrul a prezentat și câteva direcții de soluționare a acestor probleme. Imediat după Paște, autoritățile vor începe evaluarea universităților, institutelor de cercetare și entităților din cadrul Academiei Române pentru a identifica acei actori care sunt competitivi la nivel internațional și care merită sprijiniți prioritar.
Voi încuraja și o concentrare academică – institute mai mici să colaboreze sau să se unească pentru a crea o masă critică relevantă. Aceasta este miza mare în zona de cercetare și inovare”, a explicat el.
În ceea ce privește învățământul superior, Daniel David a precizat că universitățile trebuie să își definească misiunea până în luna iunie, alegând una dintre cele trei categorii: educație și cercetare avansată, educație și cercetare sau educație orientată spre formarea resursei umane.
Ţara are nevoie de toate cele trei categorii şi, odată ce ai făcut asta, eşti corect faţă de student, care ştie la ce să se aştepte”, a concluzionat ministrul.