Sindicatul Liber Navalistul (SLN), reprezentând angajații șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), a anunțat organizarea a două acțiuni de protest vineri, 7 martie 2025, în București. Protestele vor avea loc în fața Ambasadei Regatului Țărilor de Jos (Olanda) și a sediului administratorului judiciar CITR SPRL, responsabil de gestionarea procesului de insolvență al DSMa.
Aceste acţiuni de protest sunt o reacţie directă la criza economică şi socială profundă care afectează toţi angajaţii din şantierul naval Damen Shipyards Mangalia. Am transmis apeluri disperate pentru redresarea şantierului, reluarea activităţii şi asigurarea stabilităţii locurilor de muncă. Cu toate acestea, strigătele de ajutor sunt ignorate”, se menţionează în comunicat.
Conform sursei citate, „existenţa acestui şantier este pusă în pericol”.
Există riscul ca acest şantier să fie închis, iar angajaţii caută soluţii pentru a evita falimentul societăţii. Un astfel de deznodământ ar avea un impact tragic asupra întregii comunităţi locale. Recent, a fost aplicat un plan de restructurare prin concediere colectivă a unui număr semnificativ de angajaţi. Dacă nu se iau măsuri urgente de redresare a şantierului, este posibil să urmeze şi alte concedieri colective”, se menţionează în comunicat.
Incertitudinea tot mai mare privind viitorul celui mai mare şantier naval din România, suspendarea îndelungată a activităţii societăţii şi nesiguranţa locurilor de muncă ne determină să protestăm. Scandăm în faţa unor porţi închise, în timp ce falimentul bate la uşă, precizează sursa citată.
Potrivit sindicaliştilor, protestul la Ambasada Olandei este motivat de faptul că acţionarul minoritar al DSMa, este compania olandeză Damen Holding BV, iar Ambasada Olandei a fost constant implicată în sprijinirea intereselor economice ale acestei companii în România.
Doamna ambasador a participat la întâlnirile dintre reprezentanţii Damen şi oficialii statului român fiind adesea prezentă la evenimente organizate de Grupul Damen. Blocajul continuu şi conflictul distructiv dintre acţionarii DSMa pun în pericol viitorul şantierului, iar Ambasada Olandei, având un rol important în relaţiile economice bilaterale dintre cele două ţări, poate facilita deblocarea acestei situaţii critice”, se arată în document.
Potrivit sursei citate, „administratorul judiciar CITR SPRL este responsabil să administreze situaţia financiară a societăţii, să identifice soluţii pentru redresare şi să colaboreze cu creditorii şi acţionarii pentru a găsi o cale de ieşire din criză. Până acum, însă CITR nu a reuşit să ne demonstreze că poate lua măsuri concrete care să garanteze reluarea activităţii şantierului. Vrem să reamintim atât CITR cât şi Administraţiei DSMa că au o responsabilitate nu doar faţă de creditori şi acţionari, ci şi faţă de angajaţi, care sunt cei mai afectaţi de tergiversarea acestei situaţii ce tinde să se agraveze”.
Prin aceste proteste, SLN doreşte să evidenţieze responsabilitţile fiecărei părţi implicate şi să transmită un mesaj ferm către toţi decidenţii: angajaţii nu trebuie să devină victime colaterale ale acestei „dispute dintre acţionari”. Forţa de muncă nu trebuie sacrificată în această luptă care poate duce la un deznodământ tragic în care toate părţile implicate vor pierde, menţionează sursa citată.
Ni s-a comunicat adesea faptul că Damen este o afacere de familie iar noi, angajaţii, contribuim şi facem parte din acest grup, însă nu putem să înţegem ce am făcut pentru a fi trataţi cu atâta duritate şi nepăsare de către Damen. Angajaţii au contribuit prin munca lor la realizările şi succesul acestui şantier timp de decenii. Merităm soluţii reale, nu incertitudine şi ignoranţă. Nu cerem favoruri, ci dreptul de a ne câştiga existenţa prin muncă. Cerem acţionarilor şi administratorului judiciar să ia măsuri urgente pentru salvarea şantierului şi a locurilor de muncă. Vom continua să luptăm pentru drepturile angajaţilor şi pentru viitorul şantierului naval din Mangalia. Solicităm urgentarea soluţionării favorabile a acestei crize şi asumarea responsabilităţii tuturor părţilor implicate pentru redresarea acestui şantier prin reluarea activităţii societăţii şi a producţiei de nave pentru a preveni falimentul societăţii”, au adăugat reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul din Mangalia.