Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că taxa auto pentru vehiculele poluante ar putea intra în vigoare cel mai devreme la începutul anului 2026. Aceasta este o condiție impusă prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și face parte dintr-un pachet legislativ mai amplu menit să reducă poluarea generată de mijloacele de transport din România.
Anunțul ministrului Finanțelor subliniază faptul că noua taxă auto are rolul de a stimula mobilitatea verde și de a descuraja utilizarea vehiculelor puternic poluante. Potrivit oficialului, Ministerul Transporturilor a demarat deja inițiative legislative în acest sens, iar discuțiile sunt în desfășurare cu autoritățile locale și cu reprezentanții sectorului privat.
Este un jalon în PNRR modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a genera o mobilitate mai verde. Aceste discuții și aceste inițiative de acte normative au fost deja începute, lansate de către Ministerul Transporturilor. Ele trebuie discutate și cu autoritățile locale, am văzut că și din domeniul privat au venit câteva analize”, a explicat Tanczos Barna într-un interviu pentru Digi24.
Cum va fi calculată taxa auto?
Ministrul Finanțelor a precizat că, pentru stabilirea exactă a taxei auto, este necesară o analiză complexă, care implică mai multe instituții publice și consultarea reprezentanților unităților administrativ-teritoriale (UAT). Discuțiile trebuie să vizeze următoarele aspecte:

- Impozitarea vehiculelor în funcție de gradul de poluare;
- Taxe locale mai mari pentru autoturismele cu emisii ridicate de CO2;
- Reduceri de taxe pentru vehiculele nepoluante;
- Introducerea unui echilibru fiscal care să stimuleze achiziția de autoturisme mai puțin poluante.
Acest lucru poate să însemne, la anumite categorii de autoturisme, taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităților locale, pot însemna taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puțin poluante și trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puțin poluante”, a explicat ministrul.
Sprijin guvernamental pentru înlocuirea mașinilor vechi
Pentru a sprijini tranziția către un parc auto mai puțin poluant, Guvernul continuă să finanțeze programele destinate achiziției de vehicule noi, prin schemele Rabla Clasic, Rabla Plus, Rabla Local și Rabla pentru instituțiile publice.
Tot acest pachet vine în sprijinul celor care vor să aibă mașini mai puțin poluante. Cu siguranță, această taxă nu va intra în vigoare începând din acest an, ci cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026. De atunci, am putea plăti taxe mai mari în funcție de mașinile pe care le avem și dacă poluează mai mult, sau mai mici, dacă avem mașini mai puțin poluante”, a subliniat Tanczos Barna.
Angajamentele României prin PNRR și riscurile financiare
Conform angajamentelor asumate prin PNRR, România trebuie să prezinte până în iunie 2025 un plan clar de taxare a mijloacelor de transport poluante, inclusiv a utilajelor grele. Această măsură este esențială pentru depunerea cererii de plată numărul 4 din cadrul PNRR, care are o valoare de 2,7 miliarde de euro.
Neîmpreunirea acestor angajamente ar putea aduce pierderi financiare semnificative pentru România, estimate între 300 și 600 de milioane de euro, conform unor surse Digi24. De aceea, implementarea acestui nou sistem de taxare este considerată o prioritate pentru Guvern.
Conform datelor oficiale, în 2024, parcul auto din România număra peste 8 milioane de autoturisme, dintre care peste 5 milioane aveau o vechime mai mare de 16 ani. Doar aproximativ 700.000 de autoturisme erau mai noi de cinci ani. Aceste cifre indică o nevoie urgentă de reînoire a parcului auto și de reducere a poluării generate de vehiculele vechi.
Noua taxă auto este un instrument esențial pentru reducerea poluării și alinierea României la normele europene privind mobilitatea verde. Cu toate acestea, aplicarea sa va necesita un echilibru atent între stimulentele financiare pentru achiziția de vehicule nepoluante și povara fiscală asupra proprietarilor de mașini vechi.
Pentru moment, Guvernul încă lucrează la detaliile exacte ale noii taxe, iar anul 2025 va fi decisiv pentru stabilirea regulilor finale și implementarea unui cadru legislativ coerent. Până atunci, proprietarii de vehicule trebuie să fie atenți la eventualele modificări legislative ce vor urma.