România se află în pragul implementării unei noi taxe auto destinată vehiculelor poluante, ca parte a angajamentelor asumate în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a anunțat Ministrul Fondurilor Europene, bihoreanul Marcel Boloș, pentru Profit.ro. Măsura, care ar putea afecta peste opt milioane de autovehicule, este inclusă în cererea de plată numărul 4 din PNRR, ce urmează a fi depusă până în luna iunie.
Potrivit declarațiilor ministrului Boloș, noua taxă va avea un impact semnificativ asupra proprietarilor de vehicule, vizând atât autoturismele, cât și utilajele grele. Taxarea se va face în funcție de numărul de kilometri parcurși și de nivelul de poluare produs de vehicule. Această abordare aduce aminte de fostele taxe auto, însă cu o aplicare mai amplă și complexă.
Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în cererea 4 avem legea taxării utilajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante,” a explicat Marcel Boloș.
Noua taxă va avea implicații semnificative pentru numeroși posesori de vehicule, afectând atât bugetele personale ale acestora, cât și veniturile autorităților locale. Conform ministrului, fondurile colectate vor fi direcționate către administrațiile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere.
Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport vizate. Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate,” a subliniat Boloș.
Neîndeplinirea acestui jalon ar putea avea consecințe financiare serioase pentru România, existând riscul de a pierde între 300 și 600 de milioane de euro din fondurile europene alocate prin PNRR.
Aceasta nu este prima încercare a României de a introduce o taxă pentru vehiculele poluante. În trecut, statul a impus o taxă similară, care a fost ulterior declarată ilegală de Curtea Europeană de Justiție. În urma deciziei, România a fost obligată să restituie șoferilor sumele colectate, totalizând aproximativ 6,5 miliarde de lei.
Această experiență anterioară ridică semne de întrebare cu privire la modul în care noua taxă va fi implementată și dacă aceasta va respecta legislația europeană pentru a evita litigii și penalități viitoare.
Conform statisticilor europene analizate de Profit.ro, vechimea medie a autoturismelor din România a depășit 15 ani, situându-se la 15,4 ani. Această medie plasează România pe locul al treilea în Uniunea Europeană în ceea ce privește vechimea parcului auto, după Grecia (17,5 ani) și Cehia (16,2 ani).
Această situație complică și mai mult problema, deoarece o taxă suplimentară ar putea lovi în special proprietarii de mașini mai vechi, care sunt, de regulă, mai poluante, dar și mai accesibile din punct de vedere financiar pentru populația cu venituri reduse.