Sindicatul Liber Navalistul, reprezentativ la nivelul societății Damen Shipyards Mangalia S.A., a adresat o solicitare fermă ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Gruia Ivan, cerând intervenția urgentă a autorităților statului român pentru redresarea Șantierului Naval din Mangalia. În calitate de acționar majoritar al celui mai mare șantier naval din România, Ministerul Economiei este chemat să își asume responsabilitatea pentru reluarea activității, ieșirea din insolvență, protejarea forței de muncă și anularea concedierilor colective.
În solicitare, sindicatul subliniază că, deși Șantierul Naval din Mangalia era odinioară un lider european în construcția de nave comerciale, în prezent se confruntă cu o criză fără precedent. În timp ce alte șantiere navale din România și din regiune au comenzi și funcționează la capacitate maximă, activitatea șantierului din Mangalia este întreruptă de o perioadă îndelungată. Majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic de opt luni, societatea este în insolvență cu datorii semnificative și fără posibilități certe de finanțare pentru a contracta noi comenzi de construcții de nave. În lipsa unor proiecte majore, șansele de redresare și de ieșire din insolvență sunt foarte reduse, iar riscul de faliment este unul major.
Drepturile salariale ale angajaților sunt plătite din Fondul de Garantare a Creanțelor Salariale pentru o perioadă limitată de cinci luni consecutive, din octombrie 2024 până în februarie 2025. În contextul în care nu există finanțări adecvate și nu sunt semnate contracte majore, riscul de faliment și de dizolvare a societății este iminent. Acest lucru ar avea un impact catastrofal asupra tuturor salariaților, familiilor acestora și asupra comunității locale, având în vedere că Damen Shipyards Mangalia este cel mai mare angajator local.
Sindicatul atrage atenția că, în timp ce alte șantiere navale mai mici construiesc nave și creează locuri de muncă, șantierul Damen Shipyards Mangalia este blocat într-o dispută dintre acționari, care a degenerat într-un blocaj economic prelungit, cu efecte devastatoare. Victime colaterale ale acestei situații sunt salariații disponibilizați, familiile lor și întreaga comunitate locală.
În acest context, Sindicatul Liber Navalistul solicită autorităților să ia măsuri imediate pentru încheierea conflictului dintre acţionari, reluarea activităţii şantierului naval, stabilirea urgentă a unei strategii naţionale pentru viitorul şantierului, adoptarea unor măsuri pentru evitarea colapsului, precum şi anularea planului de restructurare prin concedieri colective şi aplicarea unui plan coerent de redresare a societăţii, nu prin reduceri de personal.
Sindicatul subliniază că șantierul din Mangalia trebuie „să redevină un pilon industrial strategic și să își reia urgent activitatea, deoarece stagnarea din ultimele opt luni este inacceptabilă. Pierd toți cei implicați: acționarii, salariații, economia locală și națională, iar România riscă să piardă cel mai mare șantier pe care încă îl mai deține”.