Ministrul Educației, Daniel David, a explicat luni, la Digi24, că noul plan-cadru pentru liceu va descentraliza deciziile privind curriculumul și va oferi elevilor mai multe opțiuni pentru materii opționale. Acestea vor aborda teme relevante pentru adolescenți, precum autocunoașterea, stilul de viață sănătos și educația antreprenorială.
În primul rând, am auzit comentariile despre ceartă și eu mă duc la altfel. Este o zonă în care dezbatem, este o zonă de consultare. Este absolut normal să apară păreri diferite, chiar dacă sunt mai accentuate. Numai că noi nu suntem obișnuiți cu acest lucru. Cumva, ne așteptăm mereu ca ministrul să vină cu ceva aproape făcut și fără să întrebe prea pe prea multă lume sau să ceară multe păreri, să-l împingă în față. Trebuie să avem și această cultură a dezbaterilor, chiar dacă, repet, o învățăm din mers. Unii sunt nemulțumiți, alții sunt mulțumiți. Asta trebuie făcut și asta asta înseamnă dezbatere. Cele mai multe comentarii sunt sigur cele legate de ore și numărul de ore pe diverse discipline, fiindcă până la urmă este, deși nu se pierde nicio oră, decizia nu mai este doar la nivelul ministerului. Decizia este împinsă și în zona școlii și în zona elevilor, altfel spus, se descentralizează decizia pentru anumite ore și atunci unora li se pare că dacă orele nu sunt sancționate, ca să spun așa, de minister, dacă depinde decizia școlii și de decizie a elevilor, cumva se pierd acele ore, ceea ce este o mare greșeală. În mod normal, dacă ai activitățile relevante pentru programul școlii, dacă ești bun, dacă ești apreciat de elevi și de școală, orele n-ar trebui să scadă, dimpotrivă, chiar pot să crească”, a explicat Daniel David, luni la Digi24, despre schimbările propuse privind curriculum pentru elevii din învățământul liceal.
Ministrul a subliniat că trei opționale vor fi incluse obligatoriu în oferta educațională a fiecărei școli, iar alte discipline, precum robotică sau cultura românească internațională, vor fi disponibile în funcție de resursele unităților de învățământ.
Un astfel de plan-cadru asigură un curriculum mai aerisit, mai atractiv, care valorizează punctele tari și interesele elevilor și ale școlii”, a declarat Daniel David.
Pentru a acoperi noile discipline, școlile vor putea apela la specialiști externi, mai ales pentru domenii precum educația juridică și antreprenorială.
Pentru multe cadrele didactice sunt deja pregătite, fiindcă astfel de opționale, mai ales cele oferite din partea ministerului. Există deja, nu încep acuma. În același timp, acolo unde este nevoie de competențe de specialitate, atitudinea este că noi trebuie să deschidem școala și pe specialiști din afara școlii. Sigur în colaborare și sub coordonare a profesorilor din școala respectivă. Adică nu te aștepți de exemplu, avem prin lege introduse teme legate de nu știu, educația antreprenorială, educație juridică și alte lucruri. Nu te aștepți ca dirigintele, profesor de matematică, să facă el aceste lucruri. Sigur, fiindcă dacă le face, evident că nu le va face bine. Și atunci ideea este să-i încurajăm să facă parteneriate, să aibă colaborări cu specialiști care să fie invitați pentru unitate, două, de învățare în colaborare, repet, și sub coordonare a profesorilor”, a mai declarat Daniel David.
Reacții din partea elevilor și profesorilor
Elevii s-au arătat deschiși la schimbări, în timp ce unii profesori își exprimă temeri privind descentralizarea, considerând că aceasta ar putea diminua rolul Ministerului Educației în stabilirea numărului de ore pentru fiecare disciplină.
Elevii sigur că au atitudine tocmai deschisă și pozitivă, fiindcă au ceea ce au cerut de atâția ani să aibă un cuvânt de spus în anumite zone ale educației, să poată să opteze pentru anumite teme, pentru anumite cursuri, dar de aceea spun că lucrurile trebuie gândite astfel încât să nu fie avantajat un actor sau altul din hai să spunem, triada cheie fundamentală, și anume profesor, elev, părinte. Aș pune și autoritățile locale ca un cadru general și în final să înțelegem că în centru se află elevii. Educația trebuie să fie centrată pe elevi, dar în același timp, într-un astfel de demers în final, să avem nevoie de un suport larg al întregului sistem, inclusiv profesorii”, a explicat David.
Ministrul a subliniat că propunerile sunt încă în dezbatere publică și că feedback-ul primit va influența forma finală a planului-cadru.
Un astfel de plan cadru asigură un curriculum mai aerisit, un curriculum mai atractiv, valorizează mai multe punctele tari și interesele elevilor și ale școlii și cred că poate să aibă o contribuție în acest sens”, a conchis David.