David Game College, un colegiu privat din Londra, testează un program revoluționar în care elevii se pregătesc pentru examene cu ajutorul inteligenței artificiale (AI), în locul profesorilor tradiționali. Inițiativa, considerată de unii ca fiind viitorul educației, ridică însă semne de întrebare cu privire la eficiența și impactul său asupra procesului de învățare.
Proiectul-pilot, lansat în urmă cu șase luni, include șapte elevi care se pregătesc pentru General Certificate of Secondary Education (GCSE) – examen echivalent Bacalaureatului în Marea Britanie.
În loc să fie instruiți direct de profesori, aceștia lucrează pe o platformă bazată pe AI, care monitorizează modul în care învață și le oferă un program personalizat. Elevii au “coachi pedagogici”, care îi ghidează în utilizarea sistemului și îi ajută să-și dezvolte abilități de analiză și dezbatere.
John Dalton, adjunctul directorului colegiului, consideră că AI poate evalua cunoștințele unui elev mai precis decât un profesor mediu și poate identifica lacunele din învățare, oferind o experiență educațională mai adaptată nevoilor fiecărui student.
AI: viitorul educației sau un sistem lipsit de interacțiune umană?
Programul este considerat un experiment unic de Rose Luckin, profesoară la Universitatea UCL din Londra, specializată în utilizarea AI în educație.
Ea ridică însă dubiile cu privire la eficiența AI în predarea tuturor disciplinelor, precum matematica, engleza, biologia, chimia și fizica. Mai mult, cercetătoarea se întreabă dacă interacțiunea socială dintr-o clasă tradițională poate fi înlocuită de o platformă digitală, chiar și cu suportul coachilor pedagogici.
Nu vreau să fiu prea negativă, dar trebuie să vedem dacă acest sistem are un impact pozitiv sau negativ”, afirmă Luckin.
Elevii sunt încântați de noua metodă
Massa Aldalate, una dintre elevele din program, în vârstă de 16 ani, spune că inițial a fost sceptică, dar a descoperit că metoda este mai eficientă decât orele tradiționale.
“Credeam că la engleză trebuie să ai un profesor în fața ta, dar a funcționat! Răspunzi la întrebări și este perfect logic”, declară ea.
Un program exclusivist și costisitor
Cu o taxă anuală de 27.000 de lire sterline (aproximativ 32.000 de euro), programul de la David Game College este considerat elitist. Rose Luckin subliniază că inegalitatea accesului la AI este o provocare majoră, iar astfel de inițiative pot adânci disparitățile educaționale dintre elevii din familii bogate și cei cu resurse limitate.
În timp ce Guvernul britanic investește în dezvoltarea AI pentru educație și testează propriul asistent digital numit “Aila”, sindicatele profesorilor avertizează că integrarea AI necesită investiții masive pentru a nu lăsa în urmă elevii din medii defavorizate.
Revoluție educațională sau experiment riscant?
Game College testează limitele utilizării AI în educație, însă rămâne de văzut dacă această metodă va îmbunătăți rezultatele elevilor sau va duce la o pierdere a interacțiunii umane esențiale în procesul de învățare.