Biroul Permanent al Senatului a decis să reorganizeze aparatul de funcționare al instituției, proces care va duce la reducerea numărului de posturi de la 769 la 610. Senatorul Robert Cazanciuc (PSD) a spus că toți angajații vor da concurs pe posturile care vor rămâne disponibile, iar o parte dintre angajați vor veni și pleca odată cu demnitarii, informează News.ro.
Robert Cazanciuc a explicat că această restructurare a fost necesară pentru a adapta Senatul la noile realități administrative.
Schema actuală de funcţionare a Senatului este din 2013. Pandemia ne-a arătat că Senatul poate funcţiona cu un număr mult mai mic de oameni şi în acea perioadă foarte multe din activităţi au trecut în online. De atunci, în mod constant, Senatul face şedinţe online deci trecerea în online a unor activităţi este unul dintre motivele pentru care se face această reducere”, a spus Robert Cazanciuc, după şedinţa Biroului Permanent al Senatului.
Reorganizarea vizează o reducere cu 24% a personalului, concomitent cu desființarea unor direcții și reducerea numărului de angajați din diverse comisii. De exemplu, Comisia Juridică va avea șase angajați, iar comisii mai mici, precum Comisia de regulament, vor funcționa cu un singur angajat.
Pe lângă restructurarea personalului, vor fi luate măsuri de reducere a costurilor operaționale, inclusiv diminuarea cotelor de combustibil pentru autoturismele instituției. Totodată, numărul secretarilor generali adjuncți va fi redus de la patru la doi.
Critici din partea sindicatelor
Decizia de reorganizare a atras critici dure din partea sindicatelor din Senat. Într-un comunicat comun, Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari, Sindicatul Personalului Contractual și Sindicatul Șoferilor au acuzat conducerea Senatului că a luat măsuri „în grabă” și fără consultarea reprezentanților salariaților.
Reorganizarea bazată exclusiv pe criterii economice, fără o analiză a complexității activităților, este extrem de îngrijorătoare și nebenefică atât pentru funcționarea instituției, cât și pentru angajați și familiile lor”, au transmis sindicaliștii. Aceștia au cerut criterii transparente și echitabile în procesul de reorganizare, protejarea categoriilor vulnerabile și consultări ample cu angajații afectați.
Sindicatele reclamă că „o astfel de acţiune în forţă, ridică serioase semne de întrebare şi îngrijorări la nivelul întregului aparat tehnic al Senatului”.
Aceştia se referă la:
- Lipsa transparenţei: Reducerea personalului fără criterii clare poate duce la discriminare şi la decizii arbitrare.
- Încălcarea legislaţiei: Proiectul de hotărâre contravine Legii nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, Codului Administrativ şi Codului Muncii.
- Impact negativ asupra eficienţei: Reducerea personalului riscă să supraîncarce angajaţii rămaşi, diminuând calitatea procesului legislativ.
- Lipsa unei analize fundamentate: Nu a fost realizată o evaluare detaliată a necesarului de personal, ceea ce poate duce la dezechilibre majore în structura instituţională.
În Romania primează supremaţia legii. Este necesara respectarea legilor in vigoare in materie de dialog social. Consultarea sindicatelor în astfel de situaţii este imperios necesară. Astfel, cele 3 sindicatele din Senat precizează că cer public preşedintelui Senatului şi secretarului general să fie consultaţi în toate etapele procesului decizional”, au mai transmis sindialiştii.
Aceştia solicită:
- Implementarea unei reorganizări bazate pe criterii transparente şi echitabile.
- Respectarea drepturilor angajaţilor, inclusiv protejarea categoriilor vulnerabile, cum ar fi familiile monoparentale şi persoanele cu dizabilităţi.
- Organizarea unei consultări pentru analizarea impactului măsurilor asupra funcţionării Senatului.