Polițiștii din cadrul Direcției Rutiere au întocmit, marți, 21 ianuarie 2025, primul proces-verbal de constatare a contravenției prin utilizarea noului sistem e-Sigur, operaționalizat de la începutul acestui an. Sistemul folosește radare amplasate strategic pentru monitorizarea traficului pe autostrăzile A1, A2 și pe DN2, în județul Vrancea, cu scopul de a reduce cu 50% mortalitatea cauzată de accidentele rutiere în următorii cinci ani.
O femeie de 28 de ani, din Adjud, județul Vrancea, a fost sancționată pentru depășirea limitei de viteză. Incidentul a avut loc pe 12 ianuarie 2025, când aceasta a fost surprinsă conducând cu o viteză de 73 km/h, depășind cu 23 km/h limita legală pe DN2, în localitatea Adjud.
Fapta a fost înregistrată cu aparatul radar marca Trucam II, iar sancțiunea a fost aplicată după colectarea datelor prin sistemul e-Sigur și parcurgerea pașilor legali necesari,” au explicat reprezentanții Poliției Rutiere.
Femeia a fost amendată cu 810 lei și a primit 3 puncte de penalizare.
Cum funcționează sistemul e-Sigur
Sistemul e-Sigur a fost implementat oficial la 1 ianuarie 2025, cu scopul de a monitoriza traficul rutier și de a înregistra automat posibilele încălcări ale normelor de circulație. Inițial, acesta a fost instalat pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe DN2, în județul Vrancea, urmând să fie extins la nivel național.
Sistemul utilizează cinometre Trucam II, care captează imagini ale vehiculelor ce depășesc limitele de viteză. Datele sunt colectate și procesate automat, iar sancțiunile sunt întocmite de polițiști desemnați în acest sens.
Scopul nostru este prevenirea accidentelor rutiere și protejarea tuturor participanților la trafic,” a precizat Poliția Română într-un comunicat.
Directorul adjunct al Direcției Rutiere, comisarul-șef Bogdan Oproiu, a explicat că sistemul e-Sigur este parte a unui plan amplu de reducere a riscurilor rutiere.
Nerespectarea regimului legal de viteză reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere. Acest sistem de supraveghere automată presupune utilizarea dispozitivelor radar de tip pistol, montate pe trepied și vizibile pe marginea drumurilor. Aceste dispozitive înregistrează automat vehiculele care depășesc limita de viteză,” a declarat Oproiu.
Procesul de sancționare
Datele capturate de radar sunt descărcate de polițistul rutier la finalul sesiunii de monitorizare. Informațiile sunt trimise către un Centru de Management al Traficului, unde sunt procesate pentru identificarea proprietarilor vehiculelor. Aceștia sunt obligați să comunice datele conducătorului auto care a comis contravenția. După verificare, procesul-verbal este întocmit și trimis la domiciliul șoferului.
Pentru acest sistem, Poliția Română a pregătit 700 de dispozitive radar de tip Trucam II, care vor fi utilizate treptat pe drumurile publice, în special în zonele cu risc ridicat de accidente.