Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că nu susține introducerea de materii noi în programa școlară din învățământul preuniversitar, considerând că teme precum educația de mediu, educația juridică sau cea financiară pot fi integrate în materiile clasice deja existente.
În opinia sa, problema principală nu constă în conținutul programei, ci în metodele de predare, care ar trebui să devină mai eficiente și mai moderne.
Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi. Mi se pare o greşeală toată atitudinea din ultimii ani, fiecare vine şi introduce câte o materie: educaţie de mediu, educaţie juridică, educaţie financiară, educaţie pe sustenabilitate. Sigur că toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, fiindcă în momentul ăla tot noi ne plângem că copiii au prea multe ore şi prea multe materii. Cred că de multe ori în materiile clasice şi în ariile pe care le avem putem avea unităţi de învăţare focalizate pe tema asta. Problema că fiecare vrea o materie nouă”, a afirmat ministrul Educaţiei.
Ministrul a explicat că supraîncărcarea programei cu materii suplimentare contravine plângerilor legate de numărul mare de ore și materii pe care elevii trebuie să le parcurgă. El propune ca aceste subiecte importante să fie abordate sub forma unor unități de învățare integrate în disciplinele existente, în loc să fie introduse ca materii separate.
Eu cred că trebuie să înveţe şi teorie şi cultură, fiindcă asta creează oameni care au sensuri şi semnificaţii în viaţă, sunt mai puţini manipulabili, sunt mai puţini sensibili la teorii conspiraţioniste. Teoria este importantă dacă o faci adecvat, dar este drept că în competenţe pe lângă cunoştinţele astea declarative, teoretice, trebuie să ai o zonă foarte puternică de cunoştinţe procedurale, ce ştii să faci, ce este important în viaţă ce este important pentru un anumit domeniu”, a explicat Daniel David.
Daniel David a subliniat că, deși conținuturile programei sunt bine structurate, predarea lor nu este suficient de eficientă. Această ineficiență ar putea explica performanțele mai slabe ale elevilor români la testele internaționale, chiar dacă programa națională este bine aliniată cu cerințele acestor evaluări.
Ministrul propune:
- Metode moderne de predare: Introducerea unor abordări inovatoare în procesul didactic pentru a face învățarea mai eficientă.
- Manuale mai prietenoase: Adaptarea materialelor educaționale pentru a fi mai atractive și ușor de utilizat.
- Training pentru profesori: Organizarea de sesiuni de formare pentru cadrele didactice, astfel încât să fie pregătite să aplice noile metode de predare.
Ministrul a subliniat importanța unui echilibru între teoria esențială pentru dezvoltarea unei gândiri critice și competențele practice necesare pentru piața muncii. Teoria, considerată de el indispensabilă, contribuie la formarea unor oameni mai greu de manipulat și mai bine ancorați în realitate.
Eu cred în acest moment că conţinuturile pe care le avem sunt destul de bine gândite şi organizate Nu spun că nu mai putem lucra la ele, dar nu cu schimbări majore. Problema noastră după mine, dar sigur voi discuta lucrul ăsta cu experţii pe care o să-i am în această zonă, după mine problema majoră ţine de altceva. Nu ştim să predăm bine conţinuturile bune pe care le-am stabilit. Adică metodele de predare nu sunt suficient de eficiente şi poate manualele nu sunt suficient de prietenoase. De aceea, dacă această ipoteză a mea se va confirma, eu uitându-mă un pic şi văzând de exemplu că la multe teste internaţionale conţinuturile noastre se suprapun foarte bine peste itemii testului, de multe ori mai bine decât suprapunerea pe care o avem în Finlanda şi cu toate astea performanţa noastră este mai slabă. Oare de ce? Fiindcă nu predăm bine acele conţinuturi şi acţiunea noastră va fi aici. Hai să predăm un pic lucrurile altfel, să avem manuale mai prietenoase, ca acele cunoştinţe să devină cu adevărat competenţe”, a mai declarat Daniel David.
Referitor la evaluarea profesorilor, Daniel David a precizat că schimbările vor începe cu oportunități de formare și adaptare la noile metode, evitând să se concentreze inițial pe o evaluare strictă a performanței acestora. Obiectivul său este să creeze un cadru care să faciliteze schimbările în procesul de predare.
Prin aceste măsuri, ministrul își propune să transforme cunoștințele predate în competențe reale, relevante atât pentru viața cotidiană, cât și pentru dezvoltarea profesională a elevilor.