Autoritățile de mediu din România colaborează îndeaproape cu cele din Bulgaria și Ucraina în urma accidentului naval din Strâmtoarea Kerci, unde două petroliere rusești au fost avariate în timpul unei furtuni puternice, provocând scurgeri de hidrocarburi.
Ministrul român al Mediului, Mircea Fechet, a declarat că, pe baza informațiilor disponibile, nu există riscul ca poluarea să ajungă în partea de vest a Mării Negre și să afecteze apele teritoriale românești.
Ministerul Mediului a anunțat că monitorizează situația și a convocat o întâlnire de lucru pentru a evalua impactul posibil asupra litoralului românesc. Specialiști din mai multe instituții, inclusiv INHGA, Paza de Coastă și Institutul de Cercetare Marină „Grigore Antipa”, au confirmat că, datorită curenților marini care au direcția invers acelor de ceasornic în zona nordică a Mării Negre, riscul ca unda de poluare să ajungă pe litoralul românesc este redus.
Ministrul Mircea Fechet a convocat, în această după-amiază, o întâlnire de lucru având ca subiect accidentul din Marea Neagră, din zona strâmtorii Kerci, în urma căruia două nave încărcate cu produse petroliere sunt avariate. Accidentul a avut loc ieri, 15 decembrie 2024, după o furtună puternică în Marea Neagră, pe culoarul Kerci, spre Marea Azov”, anunţă Ministerul Mediului
Sunt în contact, încă de la primele ore ale dimineţii, cu ministrul Mediului şi Apei din Bulgaria, Petar Dimitrov şi cu Svitlana Grynchuk, ministrul Protecţiei Mediului şi Resurselor Naturale al Ucrainei. Din informaţiile pe care le avem până în acest moment, nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre şi să pună în pericol apele teritoriale româneşti. Având în vedere că accidentul a avut loc pe culoarul Kerci, spre Marea Azov, specialiştii consideră că pe această zonă nordică a Mării Negre de legătura cu Marea Azov, curenţii au direcţia principală în sens invers acelor de ceasornic, aşa că deplasarea este întârziată, posibilitatea de a ajunge în zona litoralului românesc fiind infimă”, a afirmat ministrul Mediului.
Accidentul, care a avut loc pe 15 decembrie 2024, a implicat două nave petroliere rusești încărcate cu aproximativ 9.200 de tone de produse petroliere. Una dintre nave s-a rupt în două, provocând scurgeri majore de hidrocarburi, iar cel puțin o persoană a murit în incident. Deversarea este considerată un potențial dezastru ecologic, unul dintre cele mai grave din regiune în ultimii ani.
Specialiștii români monitorizează constant direcția și viteza curenților marini prin 9 stații hidrometrice de coastă și 7 profiluri hidrologice de larg, efectuând măsurători de trei ori pe zi. Autoritățile rămân vigilente pentru a răspunde prompt în cazul în care situația evoluează.