Independentul Călin Georgescu, candidatul surpriză care se află pe primul loc la alegerile prezidențiale după centralizarea a peste 99% din procesele verbale, are 63 de ani, a absolvit facultatea de Agronomie și este doctor în pedologie. Georgescu a fost propus de 5 ori pentru a conduce Guvernul.
Înainte de Revoluție, el a fost angajat ca inginer agronom la o întreprindere din Făgăraş, judeţul Braşov, iar în 1991 a ajuns șef al biroului senatorial pentru Mediu din Parlament, scrie News.ro.
Un an mai târziu, în 1992, el a devenit consilier al Ministrului Mediului, Marcian Bleahu. La acea vreme, Ion Iliescu era preşedinte, iar Theodor Stolojan ocupa funcţia de prim-ministru, din postura de tehnocrat. Guvernul era dominat de FSN, dar Ministerul Mediului era asumat de Partidul Ecologist, amintește sursa citată.
Între 1993 şi 1996, Călin Georgescu conduce un ONG numit Asociaţia Tineretului Ecologist din România (TER), iar în guvernarea CDR devine secretar general în Ministerul Mediului.
La mijlocul anilor 2000 conduce un departament din cadrul Ministerului de Externe (MAE), apoi ocupă timp de mai mulţi ani diferite funcţii la ONU în domeniul conservării mediului. Astăzi, Călin Georgescu se prezintă ca expert în dezvoltare durabilă şi este profesor asociat la Universitatea din Piteşti.
Propus de cinci ori pentru a conduce Guvernul
În plan politic, numele său a fost vehiculat pentru prima dată în spaţiul public în primăvara anului 2012, când ar fi trebuit să devină premier după căderea Guvernului Boc. Nu a mai fost numit pentru această funcție.
După tragedia de la Colectiv, care a dus la căderea Guvernului Ponta, a fost propus din nou prim-ministru, de mai multe persoane publice cu vederi naţionaliste. Printre cei care l-au propus se numără Dan Puric, publicația Sputnik (principalul aparat de propagandă al Federației Ruse), dar și partidul AUR (în 2020).
Controverse
Călin Georgescu a fost implicat în numeroase controverse, mai ales din cauza opiniilor sale favorabile despre figuri istorice precum Ion Antonescu și Zelea Codreanu, pe care le-a considerat drept „personalități care au făcut și lucruri bune pentru România.” Aceste declarații au atras critici dure, inclusiv acuzații de promovare a unor ideologii extremiste, ceea ce a dus chiar la deschiderea unor dosare penale împotriva sa pentru apologia legionarismului.
Propagandă pe social media
G4Media a relatat pe larg că apariția lui în sondaje vine după ce rețelele de socializare, cum ar fi TikTok, au fost inundate de tag-uri și comentarii venite din partea unor conturi care îl susțin.
În urma unei decizii a Biroului Electoral Central, în ultimele zile de campanie, a fost obligat să înlăture din mediul online toate materialele electorale care nu conţin codul de identificare primit de la AEP.
Totodată, sursa citată a scris și despre discursul „puternic antisemit, legionar, ”mesianic”, pro-rus și anti-Occident”. În podcasturile la care a participat, Călin Georgescu a afirmat că „nu este un candidat”, ci că „este la nivelul unei chemări, unul pentru toți și noi toți cu Dumnezeu”. Totodată, el a avut și declarații anti-NATO, susținând că apartenența României la NATO nu-i oferă garanțiile de securitate de care țara are nevoie.
Expert Forum a realizat un studiu, în perioada ianuarie-noiembrie 2024, care analizează cum a crescut candidatul pro-rus, antisemit și cu discurs legionar în sondaje, pornind de la catapulta TikTok, rețeaua de socializare chinezească. Analiza Expert Forum arată și că surpriza Călin Georgescu pe TikTok a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de primii trei candidați (Simion, Ciolacu, Lasconi) în 11 luni.
Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el”, arată Expert Forum.
Expert Forum mai arată că în 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări făcute majoritar în ultimele 2 luni:
Până pe 22 noiembrie a crescut cu 52 milioane de vizualizări. Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%”, arată în studiu.
Analiza vorbește de o campanie de promovare coordonată și aduce următoarele argumente:
- traficul exagerat fără un număr de urmăritori relevant înainte de ultimele 2 luni. Exemplu: În septembrie 2024, Călin Georgescu avea 31 800 de urmăritori, în noiembrie numărul acestora l-a depășit pe cel al lui Marcel Ciolacu și se apropie de Elena Lasconi, crescând de aproximativ patru ori până la 154 900 de followers în noiembrie;
- Traficul acestuia de 150 milioane de vizualizări este generat obsesiv doar în jurul hashtag-ului #calingeorgescu și atât. În realitate, traficul organic e mult mai destructurat atunci când nu este exclusiv plătit. De exemplu, chiar și în cazul lui George Simion traficul e împărțit între mai multe hashtag-uri virale precum #georgesimion #georgesimionpresedinte #georgesimionaur, etc.
În ce privește tema cu cea mai mare vizibilitate împinsă de Călin Georgescu pe TikTok în ultimele două luni este ”pacea”:
Mai exact nevoia ca România să oprească sprijinul acordat Ucrainei pentru a nu implica România în război. Această temă a conflictului de la graniță e prezentă sub forma necesității menținerii suveranității și se combină cu alte narative clasice: România importă 90% din alimente, exportăm calitatea românească străinilor, exportăm grânele noastre și cumpărăm produse procesate de proastă calitate, etc”, arată studiul.
Nu în ultimul rând, Expert Forum arată cum conturile care promovează AUR, PSD și PNL au încercat în ultimele zile „o contra-campanie TikTok de reducere a popularității lui Călin Georgescu, printr-o serie de materiale care au strâns aproximativ 20 milioane de vizualizări care spun că Georgescu este un globalist sub acoperire”.