Lucrările de infrastructură pe Lotul 4 al căii ferate Timișoara-Arad au adus descoperiri arheologice de mare importanță, printre care 21 de situri arheologice ce reflectă o istorie îndelungată și variată a regiunii. Dintre acestea, Situl 10 se remarcă drept cea mai extinsă descoperire de acest tip din România, datorită proiectelor de infrastructură. Cu o întindere de 3 kilometri, situl oferă o perspectivă amplă asupra modului de viață al comunităților antice.
Printre relicvele scoase la lumină de arheologii Muzeului Național de Istorie se numără structuri de locuințe din lut din epoca bronzului, datând de peste 3.500 de ani, dar și un cimitir aparținând culturii sarmatice, vechi de aproximativ 1.900 de ani. Acest cimitir reflectă prezența unui popor nomad cunoscut în regiune. Situl include și artefacte din perioada medievală, respectiv din secolul al XV-lea, oferind o cronologie largă ce ilustrează schimbările culturale și economice în această zonă de-a lungul mileniilor.
În Situl 11 au fost descoperite schelete de animale, inclusiv cai și bovine, datând de aproximativ 100 de ani, posibil legate de practici de îngropare a animalelor în gropi comune. Aceste descoperiri contribuie la înțelegerea istoricului agricol și social al regiunii.
Proiectul de reabilitare a tronsonului CFR Timișoara-Arad are o lungime de 54,86 kilometri și un buget de peste 2,18 miliarde de lei, iar lucrările vor permite trenurilor de călători să circule cu viteze de până la 160 km/h. Finanțat prin PNRR, întregul tronson Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad este planificat pentru finalizare în 2026, contribuind atât la dezvoltarea infrastructurii, cât și la descoperiri arheologice semnificative pentru patrimoniul național.