Ultimele stiri

Consiliul Legislativ a avizat cu observaţii propunerea PNL care îi permite preşedintelui Iohannis să candideze la alegerile parlamentare ca independent

Sursă foto: Facebook/Administrația Prezidențială a României

Consiliul Legislativ a avizat cu observații propunerea legislativă inițiată de PNL, care i-ar permite președintelui Klaus Iohannis să candideze la alegerile parlamentare ca independent pe listele unui partid politic. Propunerea vizează completarea articolului 52 din Legea nr. 208/2015, referitoare la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților. Astfel, președintele în funcție, aflat în ultimele 3 luni ale mandatului, ar putea candida pentru un loc în Parlament.

Consiliul a subliniat că, potrivit Constituției și unei decizii anterioare a Curții Constituționale, președintele are deja dreptul de a candida pe listele unui partid politic, chiar și fără modificarea propusă, deoarece Constituția nu interzice acest lucru. Totuși, Consiliul a făcut sugestii de formă, propunând ajustări la titlul și formularea proiectului de lege, pentru a reflecta clar scopul său de a completa legislația existentă, nu de a o modifica.

Această propunere legislativă are ca scop să clarifice condițiile în care președintele poate candida ca independent, fără a fi membru de partid, și să stabilească procedurile care urmează în cazul în care acesta este ales.

Conform Consiliului Legislativ, propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea articolului 52 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul prevederii ca Preşedintele României, aflat în ultimele 3 luni ale mandatului său, să poată candida ca independent pe listele unui partid politic, alianţă politică sau alianţă electorală pentru obţinerea unui mandat de deputat sau senator.

Prin obiectul său de reglementare, propunerea legislativă se încadrează în categoria legilor organice, fiind incidente prevederile art. 73 alin. (3) lit. a) din Constituţia României, republicată, iar în aplicarea prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea fundamentală, prima Cameră sesizată este Senatul.

Precizăm că, prin avizul pe care îl emite, Consiliul Legislativ nu se pronunţă asupra oportunităţii soluţiilor legislative preconizate. Aşa cum se menţionează şi în Expunerea de motive, soluţia legislativă preconizată a mai fost cuprinsă şi în art. 5 alin. (7) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, iar prin Decizia nr. 339/2004, Curtea Constituţională a constatat că textul de lege criticat menţionat nu contravine dispoziţiilor art. 37, art. 80 alin. (2) şi art. 84 alin. (1) din Constituţie”, menţionează instituţia.

Având în vedere considerentele acestei decizii, Consiliul Legislativ recomandă analizarea soluţiilor legislative preconizate, sub mai multe aspecte.

Curtea Constituţională a reţinut în decizia menţionată că „Dispoziţiile constituţionale invocate de autorii excepţiei nu interzic, nici explicit, nici implicit, posibilitatea ca Preşedintele României, în funcţie la data alegerii Camerei Deputaţilor şi a Senatului, dacă se află în ultimele 3 luni ale mandatului, să candideze ca independent pe listele unui partid politic, unei alianţe politice sau alianţe electorale pentru un mandat de deputat sau de senator”. Pe de altă parte, nu există nicio prevedere constituţională sau legală care să impună condiţia deţinerii de către un cetăţean a calităţii de membru de partid pentru includerea sa pe lista de candidaţi a respectivului partid.

Prin urmare, apreciem că Preşedintele României are dreptul de a candida pentru funcţia de senator sau de deputat pe lista unui partid politic, unei alianţe politice sau alianţe electorale, chiar şi în lipsa normei preconizate”, precizează Consiliul Legislativ în avizul său.
Interpretarea reţinută în Expunerea de motive, potrivit căreia art. 52 alin. (5) din actul normativ de bază nu ar permite candidatura Preşedintelui României pe listele unui partid este determinată de utilizarea unui alt sens al noţiunii de „candidat independent” decât cel folosit în prezent în actul normativ de bază, notează Consiliul.

Instituţia aminteşte că Legea nr. 35/2008 definea la art. 2 pct. 15 această noţiune astfel: „candidat independent – persoană care participă la alegeri pentru a obţine un mandat de deputat sau de senator şi care se autopropune pentru aceasta, fiind susţinută de un anumit număr de alegători, în condiţiile în care candidatura sa este declarată definitivă de către organismul electoral corespunzător, potrivit prezentului titlu”.

Legea nr. 208/2015, care a abrogat Legea nr. 35/2008, nu mai conţine o definiţie a acestei noţiuni, însă, din conţinutul tuturor dispoziţiilor în care apare această noţiune, rezultă fără echivoc, utilizarea acesteia în sensul de mai sus”, menţionează Consiliul Legislativ, subliniind însă că ”norma propusă pentru alin. (5’), la fel ca norma cuprinsă în art. 5 alin. (7) din Legea nr. 373/2004, utilizează termenul de „independent” în sensul de persoană care nu are calitatea de membru al unui partid politic, sens diferit de cel utilizat în cuprinsul actului normativ”.

Consiliul Legislativ propune modificarea titlului proiectului, astfel încât să prevadă numai completarea art. 52 din actul normativ de bază, nu şi modificarea, sintagma „pentru modificarea şi completarea art. 52” urmând să devină „pentru completarea art. 52”.

Totodată, potrivit uzanţelor normative, în titlul unui act normativ nu se menţionează decât categoria, denumirea şi numărul actului normativ asupra căruia se intervine, fără precizarea evenimentelor legislative suferite. Prin urmare, expresia finală „cu modificările şi completările ulterioare” trebuie eliminată din text.

Având în vedere că soluţia legislativă vizează numai completarea unui element structural din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, partea introductiva articolului unic devine parte dispozitivă şi va fi reformulată astfel: „Articol unic. — La articolul 52 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 24 iulie 2015, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:”. Pe cale de consecinţă, actuala parte dispozitivă a pct. 1 se va elimina”, precizează Consiliul.

Alte articole

18 feb. 2025 8.13 pm

Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, va merge miercuri la Paris pentru a participa la o nouă întâlnire dedicată războiului din Ucraina, la invitația părții franceze, potrivit unor…

22 mai 2024 2.02 pm

Șeful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad, a subliniat miercuri, în cadrul deschiderii Expoziției Internaționale Black Sea Defense and Aerospace (BSDA) 2024, că există prognoze…

13 ian. 2022 11.20 pm

  Constănțenii din cartierul Inel II vor avea un parc în anul 2022. Aceasta a fost promisiunea făcută de consilierul local PNL, Costin Avătavului, joi seară, la Constanța TV, în cadrul emisiunii…

14 apr. 2021 11.27 am

  Unul dintre principalele scenarii de lucru discutate acum în Alianța USR PLUS este rămânerea la guvernare, în coaliție cu PNL și UDMR, dar fără Florin Cîțu premier, au declarat surse…

06 oct. 2022 2.56 pm

  Președintele României, Klaus Iohannis, a reacționat joi, 6 octombrie, în timp ce se afla la Praga cu ocazia reunirii Comunității Politice Europene, la declarațiile lui Rareș Bogdan, privind…

11 oct. 2024 5.46 pm

USR a votat, vineri, în şedinţa de Birou Naţional, la propunerea preşedintei partidului, Elena Lasconi, o rezoluţie care stabileşte că orice membru USR care este condamnat penal pentru o infracţiune…