USR a depus o inițiativă legislativă prin care tichetele de masă și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozit și de contribuția pentru asigurările sociale de sănătate (CASS), ceea ce ar aduce beneficii financiare suplimentare angajaților.
Potrivit USR, eliminarea acestor taxe ar contribui la creșterea veniturilor și ar compensa alte cheltuieli majore determinate de politicile guvernamentale actuale. Un angajat, de exemplu, care primește tichete de masă în valoare nominală de 20 de lei, plătește în prezent 2 lei/zi, suma fiind reținută din salariu.
Creşterea veniturilor angajaţilor prin eliminarea impozitului pe veniturile din bilete de valoare primite de la angajator, precum şi eliminarea contribuţiei sociale pentru aceste bilete va conduce la compensarea altor cheltuieli, majorate în ultima perioadă din cauza Guvernului PSD-PNL. De exemplu, un angajat care beneficiază de tichetele de masă oferite de angajator la valoarea nominală a unui tichet de 20 de lei plăteşte 2 lei/zi, respectiv 40 de lei/lună pentru 20 de zile lucrătoare, această sumă fiind reţinută din salariul angajatului”, arată USR într-un comunicat.
Tichetele de masă şi tichetele cadou pot fi cheltuite doar în magazinele alimentare în interiorul ţării, tichetele culturale pentru evenimente culturale din România, iar voucherele de vacanţă pentru destinaţii de turism intern. Neimpozitarea lor ar ajuta atât angajaţii, cât şi sectorul cultural, HoReCa şi afacerile autohtone care sunt parteneri în a valorifica aceste tichete. Pe lângă aceste beneficii, economia României ar beneficia de un impuls prin încurajarea consumului intern”, spune senatorul USR Cristi Berea.
Senatorul USR Cristi Berea a explicat că tichetele de masă și voucherele de vacanță sunt folosite exclusiv în România, susținând astfel economia locală și sectoarele precum HoReCa și cultură. Neimpozitarea acestora ar încuraja consumul intern și ar sprijini afacerile locale. Berea a subliniat că toate biletele de valoare vor fi tratate fiscal uniform, inclusiv tichetele cadou pentru salariați și copiii minori.
USR afirmă că tichetele de valoare au fost inițial neimpozabile, dar regimul fiscal s-a schimbat în 2010, când au devenit impozabile și au fost supuse CASS. Cu toate acestea, veniturile din aceste tichete nu sunt incluse în calculul contribuțiilor sociale pentru pensii, lucru menționat de USR ca o problemă suplimentară.
Deputatul Claudiu Năsui a subliniat că România se confruntă cu un nivel ridicat de sărăcie și cu o taxare excesivă a muncii, susținând proiectul de reducere a taxelor pentru tichete ca un pas important spre combaterea acestor probleme economice.
Deşi sunt considerate venituri impozabile, nicio categorie de bilete de valoare nu este inclusă în baza de calcul a contribuţiilor sociale. Din acest motiv, aceste venituri nu pot fi valorificate la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă”, precizează USR.
Cea mai mare problemă economică a României este sărăcia. Suntem pe locul 2 în Europa la sărăcie, după Bulgaria. Şi pe locul 1 la sărăcie în muncă, adică sărăcie deşi munceşti. Avem problema asta din cauza nivelului foarte ridicat de taxare a muncii. Iar asta, pentru că clasa politică vrea să aibă bugete cât mai mari de cheltuit din pix. De aceea avem taxe mari şi sărăcie multă. Susţin proiectul colegului meu Cristi Berea de reducere a taxelor pentru tichete, pentru că este un pas în direcţia bună”, a declarat deputatul USR Claudiu Năsui, fost ministru USR al Economiei.