Ultimele stiri

Ministrul Finanțelor anunţă că aplicarea mecanismului e-TVA se amână cu șase luni

(Sursa foto: Marcel Boloș)

Guvernul României a adoptat vineri o ordonanță de urgență care introduce modificări în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și măsuri fiscal-bugetare.

Acestea includ extinderea termenului de aplicare a e-TVA cu șase luni, până la 1 ianuarie 2025. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a explicat că prelungirea este necesară pentru analiza mecanismului și pentru alinierea la obligațiile impuse de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și standardele OECD.

Extinderea aplicării e-TVA presupune prelungirea termenului de aplicare cu șase luni, până la 1 ianuarie 2025, și înlocuirea notei justificative de TVA cu notificarea de conformitate. Perioada pentru transmiterea informațiilor din decontul completat a fost extinsă de la 5 la 20 de zile. România trebuie să reducă gap-ul de TVA cu 5% din 2025 și să implementeze sistemul de declarații precompletate pentru taxe și impozite.

Vreau să mai fac câteva precizări care ţin de contextul general al mecanismului e-TVA. Este cel mai important impozit pe care România îl are şi îl colectează la bugetul de stat. În acest an sunt prevăzute peste 120 miliarde de lei, sume care ar urma să fie încasate în bugetul de stat. Este principalul nostru impozit din care se finanţează toate celelalte categorii de servicii publice, de la şcoli, spitale, unităţi sanitare şi drepturile de asistenţă socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pentru companiile din România. Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcţionare ale firmelor. (…) Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel Ministerul Finanţelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism şi de unde rezultă diferenţa între ce e depus la Fisc şi notele depuse de contribuabili. Am aprobat constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanţii din mediul de afaceri, din ANAF, să evaluăm dacă putem să avem alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism”, a explicat Marcel Boloş, la finalul şedinţei de vineri a Guvernului.

Guvernul a ajustat reglementările privind deductibilitățile pentru beneficiile salariale pentru a proteja puterea de cumpărare a angajaților cu salariul minim. Plafonul lunar de 4.000 lei va exclude contravaloarea tichetelor de masă și indemnizația de hrană, aplicabil pentru perioada iulie-decembrie 2024. Punctul de amendă va fi menținut la cuantumul de 165 de lei până la 31 decembrie 2024.

De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele şi standardele OECD care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate. Acesta este viitorul administraţiilor fiscale, respectiv cea în care informaţiile privind impozitele şi taxele se regăsesc în aceste declaraţii de deconturi precompletate, la care şi noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA.

S-a abrogat nota justificativă de TVA şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertenţe în bazele de date. Este aşa cum am făcut şi la e-FACTURA. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravenţilor. Ele au fost reduse şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc evaziunea fiscală.

Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire şi RO e-Proprietatea. Va avea o discuţie cu mediul de afaceri. În pregătire este Declaraţia unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire şi modulele antifraudă de organizare a inspecţiei fiscale şi antifraudă”, a mai spus Boloş.

Modulele Antifraudă vor intra în testarea pilot din 1 august, a mai anunţat ministrul Finanţelor.

Premierul Marcel Ciolacu a subliniat că digitalizarea sistemelor statului trebuie să reducă birocrația și să sprijine economia, nu să o împovăreze. Estimările indică o încasare de 120 miliarde lei din colectarea TVA pentru bugetul de stat, fonduri necesare pentru finanțarea serviciilor publice, inclusiv pensiile. Adoptarea acestor măsuri reprezintă un pas important spre modernizarea și eficientizarea administrației fiscale din România.

Lasati un comentariu

Alte articole

14 feb. 2024 7.07 pm

Un tânăr de 20 de ani, instructor de înot la clubul Dinamo, a fost reţinut de poliţişti şi procurori pentru viol asupra unei fetiţe de şapte ani. Fapta s-a petrecut în incinta bazinului de înot,…

10 dec. 2022 3.32 pm

  Votul negativ al Austriei pentru aderarea României la Schengen din cadrul Consiliului JAI a provocat un adevărat cutremur social în țara noastră. De la boicotarea firmelor cu acționariat…

07 feb. 2024 9.07 pm

Ambasadorul Federaţiei Ruse la Bucureşti, Valeri Kuzmin, a dat asigurări că Rusia nu este o ameninţare la adresa României, dar pe de altă parte, spune că a atras atenţia Bucureştiului în privinţa…

12 mart. 2024 6.28 pm

Mirela Ciobănescu, un tânăr medic specialist de terapie intensivă, a ales să împărtășească pe Facebook experiența sa și dificultățile pe care le întâmpină în sistemul de sănătate.…

20 nov. 2022 2.50 pm

  Pentru siguranța celor care aleg să își petreacă timpul liber în locații destinate divertismentului, prin dispoziția secretarului de stat, Sef al Departamentului pentru Situații de Urgență,…

24 mai 2022 3.10 pm

  ConstanțaTV are nevoie de susținerea voastră! Puteți alege să redirecționați 3,5% din impozitul pe venit pentru Asociația TOMIS MEDIA, partener al proiectului independent ConstanțaTV.…