Ultimele stiri

Val de reacții ale contabililor pe pagina de Facebook a lui Marcel Boloș, privind introducerea e-TVA: „Nu este posibil să îngreunați în așa măsură mediul de afaceri cu aberații”

(Sursa foto: Marcel Boloș)

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat pe pagina sa de Facebook că a fost adoptată procedura pentru e-TVA. Contabilii s-au adunat pe pagina sa pentru a-i explica ce este greșit la proiectul adoptat fără o dezbatere publică reală, în câteva zile.

Marcel Boloș a explicat, într-o postare pe social-media, în ce anume constă sistemul e-TVA, ce urmează a fi implementat de la 1 august. Boloș a precizat că această abordare va ușura prelucrarea datelor din zona administrației fiscale și vamale.

e-TVA, operațional de la 1 august

Când am ajuns la MF m-am lovit de una dintre cele mai mari probleme ale administrației fiscale și vamale din România: gestionarea și analiza cantității tot mai mari de date.

Beneficiul utilizării unor instrumente informatice care să realizeze prelucrarea masivă de date și să depisteze neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor este unul evident și de necontestat.
Asta în contextul în care avem un orizont de prognoză de creștere anuală a veniturilor prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale de 1% din PIB.”, a spus Marcel Boloș.

Ministrul Finanțelor explicat importanța implementării acestui sistem și principalele direcți în care va fi utilizat, printre care se numără și reducerea cazurilor de evaziune fiscală.

Strângem date din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal.

Unul dintre multiplele proiecte unde le vom utiliza este decontul precompletat e-TVA, pentru care Guvernul a aprobat astăzi modul de implementare. Este una dintre cele mai importante declarații fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plată pentru achizițiile făcute din Uniunea Europeana.

Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA.”, a mai adăugat ministrul.

Ministrul Boloș a explicat că e-TVA va funcționa prin introducerea datelor într-un sistem online.

Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale. Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală. Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni.

Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative, iar acolo unde sunt va trimite notificări.
Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control.

De asemenea, tot azi a fost aprobată extinderea utilizării sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025.

O măsură care ne va ajuta tot în această privință, pentru a avea o imagine cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA.”, a mai precizat Marcel Boloș.

Val de reacții din partea contabililor

Contabilii s-au adunat pe pagina de Facebook a ministrului pentru a-i explica ce este greșit la proiectul adoptat fără o dezbatere publică reală, în câteva zile. Redăm mai jos o parte dintre comentariile de pe pagina Ministrului Marcel Boloș:

Este evident că nu ați lucrat în mediul privat și nu aveți nimic în comun cu economia reală. Cum să nu-ți dai seama că la nimeni nu o să iasă decontul de TVA precompletat cu evidența contabilă? Este suficient să ai un furnizor cu TVA la încasare, bonuri fiscale de combustibil”

„Înțeleg că între 20 și 25 a fiecărei luni trebuie sa fii apt. Nu poți fi bolnav, nu poți avea probleme de familie, nu poți avea sărbători, concedii, nunți, înmormântări, etc. Lucruri firești. Nu ne dorim minivacante fără număr, concedii lungi plătite ca cei care lucrează la stat. Dar această muncă neremunerată mereu sub amenințarea amenzilor e prea mult. De ce trebuie să dovedim că nu furăm atât timp cât marile furturi sunt tocmai la cei care impun această dictatură. Nu e posibil așa ceva. Vrem să trăim și noi!”

„Domnule Marcel Boloș, explicati-ne nouă, experților contabili, cu firme de contabilitate, cum vom reuși noi să verificam în 5 zile, lună de lună deconturile precompletate e-TVA la zeci de firme? Avem copii acasă, care se îmbolnăvesc, sunt răciți, sau poate suntem noi bolnavi, unii contabili poate se căsătoresc, și-au programat concedii între 20 și 25 ale lunii.”

„Ulterior, dacă sunt diferențe, și vor fi la majoritatea firmelor, în termen de 10 zile va trebui să vă răspundem la notificare. Conform codului muncii ar trebui să avem 10 zile de concediu de odihnă legate. Vă mulțumim, prin aceasta ordonanță, ne-ați privat dreptul la libertate.”

„O consultare cu experții contabili ați avut? Și dacă introduceți e-TVA și nu aveți în vedere toate aspectele fiscale, cum facem cu timpul nostru? Poate ne dați și niste instructiuni de cum să organizăm timpul. Ce garanție avem că va merge totul strună și nu vom pierde timpul în a explica eventuale greșeli din acest e-TVA? Și totuși, ce sperați să obțineți pentru beneficiul țării cu acest proiect implementat? Dar credeți că noi contabilii suntem cai de bătaie?”

„Ceea ce vreți să implementați prin aceste legi date în grabă, netestate și din dorința de a avea mai multi bani la buget, nu fac decât să îngreuneze munca contabililor, să descurajeze antreprenorii și să determine firmele mici să închida porțile. Se vede clar ca cei care dau și sustin aceste legi nu au habar de contabilitate și ce înseamnă întocmirea unor declaratii (300, 390, 394). Se vede clar: ZERO respect pentru sectorul privat!!!”

„Totuși, nu mai testam nimic? Tot ce s a introdus noutate a fost inițial testat. Ce e cu grabă asta? Încă nu funcționează corect noutățile introduse în acest an.”

„Domnule ministru, cum ați testat acest eTVA? Vreți să îl testați pe nervii noștri? De ce? Credeți că gaura din buget se umple dacă mai mor de stres cronic doi economiști sau se închid câteva firme plătitoare de TVA? Nu ne mai facem bine, scriem legi pe picior!”

„Vă felicit pentru realizare asta. Dacă nu eram noi contabilii aveați non factura, și ne loviți exact în plin concediu cu e-TVA. Perfect va felicitam ați reușit să uniți cea mai neunita meserie. Va facem munca de ani de zile, ca voi nu aveți specialiști, când nu va ies calculele mai dați o declaratie, sa o facem tot noi contabilii. Eu va întreb dacă o tara de contabili refuza sa va răspundă la notificări ce o sa faceți? Amendați o tara? Ca eu toate amenzile astea nu le vad decât ca stați la cerșit de amenzi în loc sa va faceți munca. În plus vedeți ca o sa încurajăm din ce în ce mai mult patronii ca au acces în Spv sa va conteste fiecare PV de amenda, asa ca să va fie învățare de minte si mai ales sa atragem si raspunderea inspectorului care a scris PV.”

„Domnule ministru, nu aveți nici o treabă cu partea practică. Îndrăznesc să spun ca nu ați depus în viața dumneavoastră vreun decont de TVA iar e-factura v-ar bate la zero. Nu este posibil să îngreunați în așa măsură mediul de afaceri cu aberații ca e-TVA. Suntem în continuă schimbare și implementare a câte ceva, pe banii contribuabililor. Modificărilor sau update-urile costă mult, pentru ca nu toată lumea folosește Saga. Oamenii sunt nevoiți să lucreze suplimentar pentru a face față. Respectul dumneavoastră față de mediul privat și față de breasla contabililor este zero. Rușine mare!”

„Oare dvs. sau oricare dintre cei care au propus și votat tâmpenia asta de OUG, câte deconturi de TVA (normale, din acelea banale) ați completat în vasta dvs experiență? Dacă răspunsul este 0 (zero) cum este cât se poate de evident, cum îndrăzniți să debitati astfel de bălării? Și dacă atât ați putut gândi/debita, măcar încercați s-o dregeti cumva acum, pe ultima sută de metrii iar acele notificări pe care le așteptați de la noi să fie jurnalele de vânzări și cumpărări și NIMIC altceva. Iar stimabilii din Anaf să-și ia datele singuri de acolo. Le oferiți marea șansă să aibă și ei satisfacția la final de lună că și-au meritat lefurile încasate.”

„Cine a propus e-TVA habar nu are despre cum se întocmește un decont. Și veți pune la o muncă total inutilă mii de profesioniști contabili pentru a compara mere cu pere. Decontul precompletat își va lua informațiile din e-factura și info transmise de casele de marcat.”

„În viața reală însă există și: – TVA la încasare (când deducerea/colectarea se efectuează la data plății/incasarii, nu la emiterea facturii) aspect pe care e-TVA nu are cum sa îl gestioneze- facturile emise B2C care nu se transmit in e-factura, deci nu vor apărea in e-TVA- facturile încasate prin casele de marcat (pt ca ați interzis utilizarea chitanței dacă agentul economic deține casa de marcat), deci veți dubla TVA ul colectat- bonurile cu CIF pe ele pentru care există drept de deducere în anumite limite (imposibil de gestionat în e-TVA)- deductibilitatea parțială funcție de specificul fiecărui agent economic.”

„Cum generati voi decontul de TVA precompletat? Adunati sumele din toate E-urile pe care le-ati inventat? Ati citit codul fiscal? Ati auzit de TVA la incasare, de deducerea de 50% la autoturisme, de colectarea TVA la avansurile incasate, de emiterea facturilor pt. Bonurile fiscale, de ajustarea TVA ? Decontul de TVA precompletat nu se va „pupa” cu decontul firmelor in 99% din cazuri. Cine va munci sa faca toate aceste verificari? Tot noi? Aveati toate parghiile sa verificati corectitudibea datelor declarate de contribuabili:Decontul de TVA -decl 390-decl 394-intrastatul-saft-efactura. Si poate nu sunteti bine informat dar si la e-factura sunt mari probleme. Firmele mari trebuie sa mai angajeze oameni care sa verifice daca facturile sunt trimise/primite corect (verificarea asta nu o face AI apasand un buton – astea sunt povesti).”

Lasati un comentariu

Alte articole

28 sept. 2023 8.46 pm

Ionuţ Stroe, purtătorul de cuvânt al PNL, a făcut o serie de declaraţii cu privire la pachetul final de măsuri fiscale. Acesta a declarat că dincolo de scenariile apocaliptice de acum câteva luni,…

09 dec. 2020 2.44 pm

Ministrul Economiei, Virgil Popescu și ambasadorul SUA, Adrian Zuckerman, au semnat Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în legătură cu proiectele…

31 ian. 2022 12.05 pm

  Șefii asociațiilor de primari și șefi de consilii județene s-au întâlnit, luni, la Palatul Victoria cu premierul Nicolae Ciucă, potrivit unui anunț al Guvernului. La întâlnire iau parte…

04 sept. 2021 9.35 pm

  Ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, i-a răspuns premierului Florin Cîțu, sâmbătă seară, după ce acesta a afirmat că „au rămas nedistribuiţi 480 de milioane de lei, bani ce puteau…

22 nov. 2021 2.16 pm

  Președintele României, Klaus Iohannis, a anunțat luni, în urma consultărilor cu partidele parlamentare, de la Cotroceni, că l-a desemnat pe Nicolae Ciucă pentru funcția de premier. „S-a…

20 oct. 2021 12.06 pm

  Deputatul George Simion, copreşedinte al AUR, a declarat miercuri, în Parlament, la votul de învestitură a Guvernului Cioloș, că președintele României „și-a bătut joc de întreaga țară”…