Daniela Țepeș, profesoară de Fizică la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu” din Hârșova, Constanța, a fost desemnată profesoară MERITO în 2023 datorită metodei inovatoare de predare prin investigație. Absolventă a Facultății de Matematică și Fizică, specializarea Fizică, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Daniela a ales cariera didactică din pasiune pentru copii și predă de 35 de ani.
Daniela Țepeș utilizează metoda investigației, care implică adresarea de întrebări pentru a stimula elevii să formuleze ipoteze și să găsească răspunsuri. Această metodă se bazează pe realitatea cotidiană a elevilor, construind cunoașterea științifică pe baza experiențelor lor de viață.
Întotdeauna am plecat de la lumea în care trăiește copilul, de la lucrurile pe care le observă zilnic și pe experiența lui de viață am încercat să construiesc și să pun bazele cunoașterii științifice”, a explicat Daniela pentru „Adevărul”.
Prin metoda investigației, elevii sunt încurajați să gândească critic și să conecteze informațiile învățate cu observațiile lor zilnice. Răspunsurile obținute prin acest proces sunt mult mai durabile decât simplele definiții predate tradițional.
Sunt mai multe avantaje la această metodă. Elevul începe să gândească dincolo de noțiunile pe care le învață. Încearcă să-și explice, să conecteze informații pe care le are cu observații din viața de zi cu zi și informații din alte discipline, cu toată experiența lui de viață. Asta este deja un beneficiu pentru el, chiar dacă nu găsește neaparat răspunsul la întrebare”, povestește Daniela, pentru sursa citată.
Daniela folosește experimente virtuale, în special de pe platforma phet.colorado.edu, pentru a simula fenomene fizice care nu pot fi observate direct în viața de zi cu zi, cum ar fi absența forței de frecare. Elevii învață astfel prin explorare și descoperire, într-un mediu interactiv asemănător unui joc.
Fizica este o realitate modelată. Atunci când le predai copiilor fizică, nu le spui exact despre realitate. Decupez o felie de realitate în care ne uităm cu lupa la un anumit fenomen. De pildă, copilul nu are cum să vadă în viața de zi cu zi absența forței de frecare. Și atunci folosim experimentele virtuale, la care elevii văd ce se întâmplă când forța de frecare este zero”, explică Daniela, potrivit adevarul.ro
Pe lângă activitatea sa la catedră, Daniela Țepeș este și formator, împărtășind metodele și abordările sale inovatoare altor cadre didactice prin Centrul de Evaluare și Analiză Educaționale. Ea aplică aceleași strategii de investigație și în formarea profesorilor, folosind jocuri și povești pentru a ilustra procesul de învățare.
Daniela a înființat un Club „Impact” în școală, parte din Fundația „Noi Orizonturi”, pentru a oferi elevilor alternative educative și creative în timpul liber. Activitățile organizate includ piese de teatru, spectacole de Crăciun și inițiative comunitare, contribuind la dezvoltarea personală și socială a elevilor.
Daniela Țepeș crede cu tărie că învățarea trebuie să fie centrată pe elev și pe ritmul acestuia. Ea dorește ca elevii să rămână cu un mod de gândire deschis și curiozitatea de a înțelege lumea în care trăiesc. Insistă pe importanța întrebărilor și pe învățarea din greșeli, considerând că acestea sunt esențiale pentru creșterea intelectuală și personală a elevilor.
Vreau ca elevii mei să rămână cu un mod de gândire, cu o deschidere către a înțelege lumea în care trăim. Le spun mereu că este foarte important să se uite în jurul lor și să își pună întrebări. Dacă nu ai nicio întrebare, nu ai cum să crești. Este la fel de important să îți folosești mintea și să nu iei de-a gata ce îți dau alții, să nu renunți niciodată, să cauți soluții și să înțelegi că, de fapt, greșeala poate fi cea mai puternică sursă de învățare”, este dorința profesoarei de Fizică Daniela Țepeș din Hârșova (Constanța) pentru copiii care îi trec prin mână.