Ministerul Afacerilor Externe a emis un ordin cu privire la documentele necesare pentru a atesta reședința în străinătate a cetățenilor români, în vederea exercitării dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Președintele României sau la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, precum și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.
Cetățenii români cu drept de vot care au domiciliul sau reședința în străinătate pot să-și exercite dreptul de vot și prin corespondență, înscriindu-se pe un formular online disponibil pe site-ul gestionat de Autoritatea Electorală Permanentă. Acest lucru poate fi făcut începând cu data de 1 aprilie 2024.
Pentru a se înregistra pentru votul prin corespondență, alegătorii români din străinătate trebuie să încarce o copie scanată sau o fotografie a documentului care atestă dreptul legal de ședere, eliberat de autoritățile statului de reședință, pe site-ul menționat anterior (www.votstrainatate.ro).
La alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, cetățenii români cu reședința în străinătate pot vota la secțiile de votare organizate în afara țării numai dacă prezintă un document eliberat de autoritățile străine care atestă dreptul legal de ședere în țara respectivă.
Este important ca cetățenii români din străinătate să se informeze și să acționeze conform cerințelor și termenelor stabilite de autoritățile electorale pentru a-și exercita dreptul de vot la alegerile respective.
MAE precizează că lista documentelor care atestă dreptul legal de şedere în străinătate poate fi consultată aici: https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/2024.03.07_omae_373-2024_mof_al_ro_178_din_07.03.2024.pdf
MAE mai subliniază că la alegerile pentru Parlamentul European nu este reglementat cadrul legal pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă.