Aproape 300 de magazine Lidl din toată țara au fost controlate de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Comisarii au aplicat amenzi în valoare de circa 7,5 milioane lei. De asemenea, magazine din mai multe județe, între care și Constanța, au fost închise temporar.
Reprezentanţii ANPC au transmis marţi, printr-un comunicat de presă, că a fost desfăşurată, în ultimele zile, o amplă campanie de verificare a modului în care sunt respecatate prevederile legale în vigoare, în domeniu, în magazinele operatorului economic SC Lidl Discount SRL.
Au fost verificate 295 locaţii din întreaga ţară, iar în urma neregulilor constatate, comisarii ANPC au aplicat 757 de amenzi contravenţionale în valoare de circa 7,5 milioane lei. De asemenea, au fost oprite definitiv de la comercializare produse neconforme, în valoare de 120.000 de lei.
Comisarii ANPC au mai decis oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor pentru 23 puncte de lucru, au propus închiderea temporară a unităţii pe o perioadă de până la şase luni, pentru patru unităţi, din judeţele Botoşani, Galaţi şi Giurgiu, dar şi închiderea temporară a unităţii pe o perioadă de la şase luni la un an pentru şapte puncte de lucru, din Regiunea Bucureşti-Ilfov. Totodată, pentru 43 de unităţi a fost cerută încetarea practicii comerciale incorecte.
Măsura de oprire temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, a fost aplicată unor puncte de lucru situate în judeţele Ilfov, Bihor, Maramureş, Cluj, Alba, Braşov, Mureş, Arad, Constanţa, Tulcea şi municipiul Bucureşti.
Ciupitul la cântar a devenit o formă de comerţ. Ciudat este că niciodată nu se gândeşte nimeni să adauge un pic, astfel că totdeauna iese în pagubă consumatorul! Dacă ştii că procesul tehnologic scade cantitatea, cum se întâmplă că nimeni nu pune puţin în plus, pentru a preveni scăderea! Lidl este corigent la cântar şi nu numai!”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Dintre cele mai importante abateri constatate de echipele de control, menționăm:
- comercializarea unor produse alimentare cu diferențe de gramaj față de cel menționat pe ambalaj;
- nerespectarea regimului promoțiilor (comercializarea la bucată a unor produse care erau destinate vânzării multi-pack, având menționată și reducerea corespunzătoare pe pachet; lipsa produsului de referință la raft pentru a rezulae avantajul specific al prețului pachetului promoțional; lipsa mențiunilor referitoare la data de debut a campaniei de reduceri);
- utilizarea, în zona Gastro, a pâinii neambalate păstrată în lăzi din plastic, neigienizate;
- folosirea unor camere de frig cu depuneri masive de gheață;
- comercializarea unor produse alimentare cu ambalaj depreciat sau cu acumulare de lichid în amabalaj;
- comercializarea unor fructe si legume cu modificari organoleptice sau de o calitate inferioară, la raft fiind menționată calitatea I;
- condiții de depozitare și igienă necorespunzătoare, cu reziduri și rugină, surplus de gheață, reziduuri pe paviment, agreagate de refrigerare neigienizate, depozitarea produselor în spațiul destinat în temperatura neconforma;
- comercializarea unor produse fără a avea menționat pe eticheta de la raft prețul pe unitatea de măsură;
- lipsa mențiunilor referitoare la ingredientele produselor și la valoarea nutrițională a acestora, pe etichetele produselor din zona de panificație;
- folosirea, în zona de panificație, a unor tăvi cu grad avansat de arsură, a unor stative pentru tăvi și a unor rafturi metalice cu grăsime arsă și mizerie;
- utilizarea, în magazin a unor coșuri de cumpărături neigienizate corespunzător;
- folosirea unor testere, pentru produse cosmetice fără a avea etichete, privind data deschiderii și comercializa unor produse cosmetice fără a fi însoțite de eticheta cu ingredientele produselor;
- folosirea unor spatii de refrigerare si de congelare neigienizate, cu praf, resturi alimentare, impurități, cu ventilatoarele de la agregatele de răcire cu depuneri masive de praf, impurități, rugină, gheață;
- comercializarea unor jucării fără a avea menționate pe etichetă avertismentele legate de utilizare;
- comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită;
- comercializarea unor produse cu traducere incompletă a elementelor de identificare sau fără a avea menționată compoziția fibroasă, pe etichete;
- prezentarea la vânzare a unor produse de panificație ca având în compoziție ingrediente superioare (ciocolată) în raport cu cele reale (cacao și uleiul vegetale).