Trotinetele electrice administrate de companiile Bolt și Uber (care deține trotinetele Lime – n.red) au fost retrase din Constanța, conform aplicațiilor mobile unde se precizează că vehiculele sunt indisponibile, transmite Info Sud-Est. Motivul invocat pe aplicații este că “sezonul s-a terminat” cu promisiunea că vor reveni în curând.
Însă, contactată de reporterii ISE, Primăria Constanța a precizat că autorizațiile de funcționare ale firmelor Bolt și Uber n-au mai fost prelungite pentru anul acesta.
“Din cauza numeroaselor încălcări ale prevederilor regulamentului, actele administrative emise pentru anul 2023 nu au mai fost prelungite”, spun reprezentanții primăriei.
De asemenea, municipalitatea consideră că trotinetele electrice ale celor două companii au pus în pericol siguranța traficului rutier și pietonal.
- “S-au constatat şi alte încălcări ale regulamentului, precum staţionarea pe partea carosabilă, în dreptul trecerilor de pietoni, a staţiilor de autobuze şi pe pistele de biciclete. Multe trotinete electrice blocau căile de acces în blocuri şi alte instituţii publice, staționau în zona spaţiilor verzi şi a altor perimetre interzise (faleze, zona peninsulară etc.) uneori şi trei zile, deşi aveau staţii alocate pe toata raza municipiului Constanţa. Au fost dispuse zeci de măsuri tehnico-administrative de ridicare de pe domeniul public a trotinetelor electrice aparţinând celor doi operatori economici întrucât a fost pusă în pericol siguranţa traficului rutier sau pietonal”, conform Primăriei Constanța.
Bolt: Suntem gata să readucem trotinetele electrice în Constanța imediat ce administrația locală va permite acest lucru
Contactată pentru un punct de vedere, compania Bolt a declarat că “având în vedere experiența noastră foarte bună din sezonul trecut și popularitatea trotinetelor în oraș, suntem siguri că administrația ia în considerare interesul localnicilor și al turiștilor, oferindu-le mijloace alternative de transport și permițându-le să evite aglomerația. Suntem gata să readucem trotinetele electrice în Constanța imediat ce administrația locală va permite acest lucru”, declară reprezentanții companiei Bolt.
Reporterii Info Sud-Est au găsit câteva dintre trotinetele Lime (Uber) într-o stare nefuncțională, fără roți sau care prezentau probleme tehnice. Acestea au fost abandonate în tufișurile din municipiu, fără a mai fi recuperate de companiile de transport.
Pe grupul de Facebook “Bolt România”, un utilizator și-a ridicat, la începutul lunii iulie, problema dispariției subite a trotinetelor electrice din Constanța, fără ca firma de transport să ofere nicio explicație sau vreun anunț pentru decizia luată.
În comentariile postării, unii dintre internauți s-au arătat mulțumiți de inițiativa luată de Bolt de a retrage trotinetele. “Foarte bine, să le scoată din toată țara. Sunt tot felul de pucări (nătângi – n.red) ce folosesc incorect și fără niciun stres aceste bombe pe roți”, relatează un utilizator.
Alt cetățean reclamă aceeași problemă, “Păi, cui să le lase, copiilor care se urcă pe ele în număr de 2-3 și după te chinui să nu-i iei sub roți?”.
Pe de altă parte, un alt utilizator regretă dispariția trotinetelor electrice din Constanța.
“Ce vină au utilizatorii corecți? Nu au GPS, nu se poate monitoriza cine și ce face cu ele? Eu, spre exemplu, le folosesc când merg să înot, întrucât intru în mare într-un loc și ies în altul, la câțiva kilometri distanță, ceea ce nu îmi permite să folosesc niciun vehicul propriu. Este foarte util și necesar într-un oraș sufocat de mașini”, afirmă un alt internaut.
Majoritatea accidentelor se produc din vina conducătorilor de trotinete electrice
Numărul accidentelor de circulaţie în care sunt implicaţi utilizatorii de trotinete electrice este în creştere în ultimii ani, numai în 2022 fiind înregistrate în total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu faţă de 2021, potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), informează Agerpres, conform G4Media.
„Circa 9 din 10 accidente se produc din vina conducătorilor trotinetelor, printre principalele cauze numărându-se: abaterile de la respectarea regulilor de circulaţie, viteza neadaptată la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers sau circulaţia pe sens opus. În 2022, au fost înregistrate în total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu faţă de 2021, când au fost raportate 75 de astfel de accidente, rezultând decesul a opt persoane, rănirea gravă a 131 persoane şi rănirea uşoară a altor cinci”, se precizează în comunicatul UNSAR.
Procentul mare de accidente rezultate din vina conducătorilor de trotinete se păstrează şi în cazul accidentelor uşoare. Practic, dintr-un total de 1.097 de astfel de accidente uşoare, 893 au fost produse din cauza utilizatorilor acestui tip de vehicule, soldate cu rănirea uşoară a 919 persoane, potrivit sursei citate.
Material publicat și pe Info-Sud-Est / Realizat împreună cu Adrian Anton