Primarul Constanței, Vergil Chițac, a făcut câteva declarații publice în cadrul unei dezbateri organizată de „Alianţa pentru Turism”, cu privire la problema locurilor de parcare din Constanța.
Acesta a punctat faptul că oamenii nu vor să plătească parcarea, atâta timp cât 30 de ani aceasta a fost gratuită, însă, în condiţiile în care domeniul public a fost asfaltat, marcat, sistematizat, nu poate fi oferit gratuit.
„Oamenii nu vor să plătească parcarea. Păi de ce să plătească, dacă 30 de ani nu au plătit nimic. 30 de ani nu au plătit un leu pe un loc de parcare. Greu scoţi din mentalitatea asta colectivă gratuitatea, după 30 de ani. Dar, în acelaşi timp, poţi să oferi ceva care e domeniul public, după ce l-ai asfaltat, după ce le-ai marcat, după ce l-ai sistematizat, fără să plătească cineva? Îţi dă voie legea? Îţi dă voie Curtea de Conturi? Sigur că întrebarea este retorică (…). În zona Summerland, unde este un complex rezidenţial, o aglomeraţie de locuinţe, am făcut o parcare, anul acesta, am terminat-o, de vreo 300 de locuri. Am oferit-o rezidenţilor Constanţei contra unui abonament modic de 199 de lei pe an, dar rezident înseamnă să ai mutaţia acolo. Ştiţi cât sunt? 36. Ce deducem noi? Că restul sunt oferite şi, cred eu, că se face o concurenţă neloială, hotelierilor spre închiriere. Restul parcărilor pot fi, aşa cum ştiţi, închiriate pe timpul verii în sezonul estival, contra sumei de 500 de lei pe lună. Înseamnă 17 lei pe zi. Scădem TVA, 14 lei pe zi. Nimeni nu vrea să cumpere în momentul de faţă. Nu ştiu, aşa era acum o săptămână, nu mai ştiu exact, din 7.000 de locuri de parcare, numai 1.300 sunt închiriate”, a declarat primarul Constanţei.
Chițac sugerează astfel că autoritățile iau în calcul construirea unei parcări la intrare în Mamaia și o parcare la ieșire, pe modelul park&ride, dar, totodată, se ia în calcul și dezvoltarea și promovarea transportului în comun în oraș.
„Ori, din această perspectivă, noi aşa am gândit, noi ca autoritate publică, aşa am gândit zona asta, Mamaia. Ea va intra, tot bulevardul, va intra, în reabilitare pe POR 2021-2027. N-am stat să semnăm contractul de finanţare, deşi sunt bani prealocaţi, suntem în faza de maturizare a proiectului, terminăm Dali-ul şi probabil că vom trece la licitaţie de proiectare, plus execuţie, sau, dacă nu, facem proiectare şi după aia licitaţia cu clauză suspensivă, dar, de aşa manieră încât, după ce se vor fi acreditat ADR-urile astea regionale, că noi ţinem de Brăila, în momentul în care primim finanţarea, dacă se poate să şi începem lucrările. Dacă facem asta pe mobilitate urbană, ştiţi că asta nu poate fi făcut decât cu condiţia ca prima bandă stânga-dreapta să fie destinată transportului în comun, atunci va trebui să fluidizăm şi să prioritizăm transportul în comun. Unul civilizat, unul electric, unul cu aer condiţionat, cu afişaj, care să vină la timp… Asta ne dorim noi să facem acolo şi, în rest, să asigurăm serviciile pe care o primărie trebuie să le asigure, de la salubritate, spaţii, verzi, iluminat public, care sunt esenţiale şi care, să ştiţi că, în condiţiile în care Mamaia s-a aglomerat atât de mult, nu-s aşa uşor de întreţinut”, a punctat edilul din Constanţa.
Amintim despre controversatul regulament al parcărilor din Constanța, și anume faptul că este într-o continuă dezbatere publică din cauza reticenței oamenilor, fapt ce a dus la modificarea acestuia.
Constănțenii nemulțumiți acuză faptul că tarifele mari ale parcării au condus la procentul mic de ocupare al stațiunii, din cauză că o zi de parcare în Mamaia costa, înainte de modificare, aproape 100 de lei.
Ulterior, în urma deciziei de modificare a regulamentului, o zi de parcare a ajuns să coste doar 54 de lei, o sumă considerată, totuși, consistentă de turiști și constănțeni, stațiunea Mamaia fiind singura staţiune de pe litoral unde parcarea publică se plătește în continuare.