Ultimele stiri

Rețetele lu’ Tatu. Îmbrățișarea elenă. Stifado

Am mai scris rețete grecești, nu e asta prima, ba chiar am avut neobrăzarea să postulez că noi pe-aici prin Dobrogea suntem păstrătorii rețetei cu adevărat tradiționale a musaka-lei grecești pe care ei înșiși și-au franțuzit-o cu bechamelul pe la început de secol 20.  Înainte să fim fii de daci și de romani, înainte de toate astea, pe-aici prin Dobrogea, pentru istorie, cultură  și multe altele avem a mulțumi grecilor.

Prezența elenilor pe teritoriul ținutului dintre Dunăre și Mare a fost încă din antichitate semnalată atât de izvoarele istorice cât și de scrierile și jurnalele călătorilor ce au trecut prin Dobrogea în epoci diferite.

În 657-656 i.d.Hr, potrivit cronicii lui Eusebios, coloniștii din Milet au întemeiat pe malul lacului Sinoe cetatea greacă Istros, numită de români Histria.

În a două jumătate a secolului 6 i.d. Hr, Potrivit izvorului Pseudo-Skymnos coloniștii milesieni întemeiază Tomisul – Constanța de azi.

În sudul Dobrogei s-au așezat grecii veniți din Heracleea Pontică întemeind orașul Callatis – Mangalia de azi.

Însăși gastronomia-cuvântul e de la ei, oferindu-l darnici întregii lumi ca știință a stomacului, arta de a prepara mâncăruri alese creând legătura dintre simțuri  și mâncare, reprezintă însușirea de a aprecia calitatea mâncării, a gustului.

Mno, cum ar spune un grec în Cluj, pentru rețeta de azi am ales Stifado pentru că sună a stufat. O să vă întrebați: cum, nu e stufatul tradiție românească pură? Iată că nu. Chiar dacă însuși Radu Anton Roman spune despre stufat că ar aparține bucătăriei românești, cu toată convingerea mă obrăznicesc în a-l combate din mai toate punctele de vedere, chiar dacă pe la noi stufatul a ajuns să fie considerat „al nostru” el tot din Stifado se trage și cel mai probabil e ajuns pe mare, odată cu elenii.

Cu adevărat îmi crește inima când îmi dau seama că oltenii, primind stufatul l-au înnobilat cu praz, schimbând ceapa grecilor cu prazul din fundul curții.

Îmbrățișând Stifado, prefăcându-l în stufat, am îmbrățișat încă o dată cultura elenă. Pentru că toate astea, îmbrățișări și prefaceri nu vin decât să arate o compatibilitate aparte intre ei grecii și noi, una mai presus de o cvasi-vecinătate europeană, mult înainte că Thassos să fie pământ românesc, o fierbere a sângelui mai aparte, comuna cumva.

Și nu fac degeaba legătura intre Stifado și stufat după relația mamă-fiică doar pentru că mâncarea e mai degrabă feminină gramatical și nici legătura intre ele și olteni.

O fac pentru că una din amintirile mele cele mai fragede se leagă de stufat, tocana de ceapă pe care mi-o făcea tataia Mihail (v-am mai scris despre el aici), cam de cate ori avea el poftă să mă-nvețe cum e cu întinsul unei pâini bune într-un sos cum e al stufatului.

Oltean prin naștere, dobrogean prin colonizare, tataia folosea ori ceapa ori prazul dar invariabil folosea măsline, cumva într-o „amintire” a Greciei înrădăcinată undeva. Stifado, însă, n-are măsline.

Stufatul, când nu e de miel (de altfel și el folosit în rețete de Stifado alături de iepure), are și măsline. Stifado, nu. Stifado e originea. De acolo, din Stifado sau chiar stifatho (tot grecesc) s-a zămislit și stew-ul englezilor, și estouffade-ul francezilor și stufato-ul italienilor. Dincolo de orice bariere, îmbrățișarea elenă a întregului continent e prezentă, simțită cel puțin.

Deși suntem/sunteți neobișnuiți cu scorțișoara lângă carne, cu cuișoarele lângă ceapă, experimentând veți călători nu numai în timp, la vremurile Tomis-ului și Callatis-ului ci și în spațiu și simțire, către căsuța alba de pe malurile Mediteranei din care a plecat acel grec, primul care a adus aici Stifado. Lui avem a-i mulțumi.

Doamnelor, domnilor, îmbrățișarea Stifado cere:

Ingrediente principale:

–          1,5 kg carne de vită macră, recomand antricotul pentru împănarea dintre carne și grăsime
–          1,5 kg ceapa. Nu vă distrugeți degetele cu arpagic, care ar fi cel mai bun, merge ceapa esalota, ceapa roșie sau chiar ceapa normală, dar mai mică în dimensiuni
–          4 roșii coapte sau 1 conservă de 400 g de roșii tocate
–          4 linguri ulei
–          1 lingură pastă de tomate sare grunjoasă piper negru măcinat

Pentru marinată

  • 3 căței de usturoi
  • 2-3 foi de dafin
  • 6 cuișoare întregi
  • 1-2 batoane de scorțișoară
  • 1 linguriță oregano uscat
  • 125 ml vin roșu sec
  • 4 linguri oțet din vin roșu sau chiar oțet balsamic

Cum se face Stifado:

  1. Pui carnea de vită, tăiată cubulețe, într-un vas mare. Adaugi ingredientele pentru marinată, cureți și tai fin usturoiul mai întâi, apoi acoperi vasul și dai carnea la frigider cel puțin 6 ore sau peste noapte.
  2. Cureți cepele mici. Dacă folosești roșii proaspete, le cureți și le toci sau le lași întregi.
  3. Încingi uleiul, la foc mediu, într-o cratiță mare și sotezi cepele 5 minute sau până se înmoaie. Le scoți cu o paletă și le dai deoparte.
  4. Sotezi carnea de vită, păstrând marinata în care a stat, între 8 și 10 minute, sau până se rumenește pe toate părțile.
  5. Pui din nou cepele în cratiță, torni marinata, adaugi roșiile tocate și pasta de tomate și torni o cantitate suficientă de apă, ca să acoperi ingredientele tocanei.
  6. Condimentezi cu o cantitate generoasă de sare grunjoasă și piper negru măcinat. Lași să dea în clocot, apoi fierbi la foc mic 1 oră și jumătate – 2 ore sau până când carnea este moale, iar sosul este îngroșat.

Grecii spun așa despre mâncare : Mai presus de toate, celebrăm viața.  Procesul de selecție a ingredientelor, prepararea felurilor de mâncare, servirea acestora  și consumul lor se aseamănă cu o ceremonie ritualică străveche.

Eu spun că oricât ne-ar fi de greu să admitem, mare parte din ceea ce „nativ” recunoaștem ca fiind „al nostru” e de fapt rezultatul unei îmbrățișări, că tot îmi place cum sună cuvântul ăsta în rețeta de azi, o îmbrățișare a culturilor și simțirilor ca niciuna alta pentru că în mâncare vedem rezultatul ei.

Există mereu un început, un prim pas, o primă atingere intre două simțiri. De acolo pornind nu mai e decât un pas, poate doi, până când apare îmbrățișarea, explozia creatoare a viitorului, pentru că nimic nu rămâne la fel după.

Poporul ăsta a îmbrățișat Stifado, poporul ăsta a născut din îmbrățișare cu Stifado stufatul, iremediabil.

Stin ighia Sas!

Poza e cu titlu de prezentare.

O parte din rețetele mele sunt aici.

Cealaltă parte e aici.

Alte articole

23 ian. 2022 7.58 am

  Nuuu, nu există așa ceva! Am mai găsit o rețetă pur românească! Sau cel puțin așa îmi pare în momentul ăsta. Ține de identitatea noastră, ține de fiecare “acasă” al fiecăruia…

27 dec. 2021 10.04 am

  Am mai scris că sunt un linge-blide. Ăsta e într-un fel episodul doi. Nu lingeam doar blidele de la televizor, mai lingeam și blidele checurilor, dar și blidele negresei. Devenită între…

07 mart. 2023 5.27 pm

Dacă pâinea e despre iubire, vita e despre pasiune. Și chiar dacă nu e foarte indicat să mănânci vita cu pâine, iți dau voie doar că să simți combinația dintre cele două, măcar în gură…

storceac

10 iul. 2022 1.10 am

  După o pauză de la hrana Dobrogei, revin astăzi la plaiurile noastre, la comunitățile noastre care au lăsat și continuă să o facă o parte din identitatea lor aici, între Dunăre și…

16 ian. 2022 3.29 pm

  Hai că v-am făcut să deschideți articolul. Mulțumesc, ați ajuns unde trebuie, în zona de pseudo-gastronomie în care îmi place mie să mă învârt. Citiți până la capăt, că doar nu…

13 feb. 2022 7.10 am

Cred că suntem dintre toate națiile cea mai alintată când vine vorba de mâncarică. Ne alintăm noi și în alte situații, dar în materie de mâncărică suntem experți în diminutivare. Și o…