Sorin Grindeanu a amintit, marţi, într-o conferinţă de presă, la Constanța, de faptul că din banii alocaţi de Guvern pentru Portul Constanţa, 100 de milioane au fost daţi pentru reabilitarea liniilor respective de cale ferată în procedură de urgenţă, conform news.ro.
„Urmare a vizitei din urmă cu trei săptămâni aproximativ s-a luat decizia rapid şi în coaliţie şi după aceea în Guvern, săptămâna trecută s-au alocat 200 de milioane din Fondul de Rezervă la dispoziţia primului ministru şi au fost daţi cu destinaţia exactă Portul Constanţa dintre care jumătate din această sumă, un pic peste 100 de milioane pe procedură de urgenţă pentru reabilitarea a 35 de linii din cele 97 sau 98 care sunt în acest moment nefolosite astfel încât să putem în mod rapid să le reabilităm. Diferenţa până la 200 de milioane, sumă necesară pentru a demara procedurile pe legea achiziţiilor normale pentru a reabilita diferenţa de 60 şi ceva de linii. Eu zic că în trei săptămâni s-au întâmplat lucruri bune. Rămâne ca cei de la CFR Infrastructură să pună rapid în funcţiune tot acest sistem împărţit în două aşa cum explica mai devreme”, a transmis Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a precizat că va avea o discuţie cu cei de la ANAF care au sechestru pe vagoanele CFR Marfă.
„Cei de la ANAF, care aşa cum ştiţi au sechestru pe vagoanele CFR Marfă, să urmeze şi ei şi asta vom avea zilele următoare o discuţie şi cu cei de la ANAF, o procedură rapidă, astfel încât cele 350 de vagoane rămase în acest moment în Portul Constanţa din 700 cât erau în urmă cu trei săptămâni să poată să fie valorificată rapid şi liniile să fie eliberate. E absolut necesar acest lucru”, a mai afirmat ministrul Transporturilor.
Grindeanu a spus că din cele 35 de linii de cale ferată care vor intra primele în procedura de reabilitare, 30 dintre ele sunt deja eliberate.
„Din cele 35 de linii care intră în prima etapă, cea rapidă, 30 în acest moment sunt eliberate. Mai sunt cinci ocupate de vagoanele de care aminteam mai devreme, iar procedurile vor urma astfel încât să creştem capacitatea Portului Constanţa pe zona feroviară. E un prim pas. Am avut mai devreme o discuţie şi cu domnul director pe proiectele europene pe care trebuie să le ducă la bun sfârşit. Portul Constanţa trebuie să fie prioritate pentru România. Şi este. Guvernul a alocat rapid această sumă de bani. Şi vor mai urma investiţii în perioada următoare astfel încât să folosim la capacitate maximă Portul Constanţa”, a explicat Sorin Grindeanu.
Context:
Pe date de 29 martie 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și liderul PSD, Marcel Ciolacu, au fost în vizită la Administrația Porturilor Maritime Constanța. După discuțiile cu autoritățile portuale, aceștia au susținut o conferință de presă.
Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a susținut, atunci, că „trebuie demarate investiții imediat” în Portul Constanța. Acesta a anunțat că va exista o întâlnire cu premierul, unde va fi prezent și ministrul Tranporturilor, unde va exista o agendă comună în ceea ce privește Portul Constanța. Totodată, Ciolacu a anunțat că până în anul 2030, capacitatea Portului Constanța va ajunge la 120 de milioane de tone, de la 65 de milioane în prezent.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus că „prioritatea noastră în aceste zile este valorificarea întregului potențial al Portului Constanța. Este valorificat în procent de 100% zona rutieră, dar în zona feroviară doar 50%”.
Grindeanu a vorbit și de degajarea vagoanelor care blochează circulația feroviară din Portul Constanța.
„În două zile am cerut CFR Marfă și Administrației Porturilor să vină cu un plan ca să dispară cele aproape 700 de vagoane care au rămas părăsite pe linii (…) Este blocată activitatea portului Constanța pe linie feroviară. Vom acționa rapid.. Degajarea acestor vagoane care blochează circulația pe zona feroviară va fi una rapidă. Suntem într-o competiție cu alte porturi de la Marea Neagră. O competiție pe care statul român nu trebuie sa o piardă. Eu înțeleg interesele marilor companii care își desfășoară activitatea în Portul Constanța. Primul interes al statului este de a valorifica potențialul portului la maximum. În două zile trebuie să venim cu propuneri și să deblocăm situația”, a punctat ministrul Transporturilor.