Ultimele stiri

Cum asigură Guvernul transportul gratuit elevilor, în condițiile în care ei primesc doar o treime din bani?

Sursa foto: Libertatea

 

Ministerul Educației a lansat miercuri seară ordonanța prin care  „lasă elevii fără transport gratuit”, așa cum se menționează în comunicatul trimis de Asociația Elevilor din Constanța.
În textul ordonanței, la articolul 84, este specificat faptul că „elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ unde sunt școlarizați, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă. Elevii pot solicita acordarea sumei în avans, cu decontare în luna următoare”.
De asemenea, mai scrie că „decontarea cheltuielilor de transport, pe baza documentelor emise de operatorii de transport rutier, pentru facilitățile de transport acordate elevilor, prevăzute la alin. (2), se asigură la nivelul valorii documentelor de transport lunare, dar nu mai mult de 30 lei/lună pentru distanța de 3 km. Pentru distanțele ce depășesc 3 km, până la limita de 50 de km, suma de 30 de lei /lună se suplimentează cu 3 lei pentru fiecare kilometru/lună, dar nu mai mult decât valoarea documentelor de transport lunare.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în situația în care sunt elevi care se deplasează de la domiciliu către unitatea de învățământ la distanțe mai mari de 50 km și nu locuiesc la internat sau gazdă li se decontează suma aferentă distanței de 50 km, la care se adaugă 1 leu/km/lună, pentru distanțele ce depășesc 50 de km”.

Ce înseamnă asta?

Constanța TV
a contactat un operator de transport rutier care operează curse în județul Constanța pentru a obține prețurile unor abonamente pentru elevi. Făcând niște simple calcule cu ajutorul textului din ordonanță am putut constata că elevii nu vor primi nici măcar jumătate din suma unui abonament lunar.
Am luat cinci localități din județul Constanța: Năvodari, Eforie Nord, Kogălniceanu, Cumpăna, Techirghiol.
Iată prețurile abonamentelor lunare pentru elevi (dus-întors) și suma decontată din bugetul Ministerului Educației. În calcul sunt incluși km parcurși până la localitatea respectivă.
Constanța – Năvodari 170 de lei (calcul: 30+ 17×3 = 84 de lei decontați)
Constanța – Eforie Nord 199 de lei (calcul: 30+ 17×3 = 84 de lei decontați)
Constanța – Kogălniceanu 300 de lei (calcul: 30+ 3×22 = 96 de lei decontați)
Constanța – Cumpăna 170 de lei (calcul: 30+ 8×3 = 54 de lei decontați)
Constanța – Techirghiol 250 de lei (calcul: 30+ 14×3= 72 de lei decontați)

Ce scrie în ordonanța de urgență la capitolul transport?
1. Articolul 84 se modifică și se completează şi va avea următorul cuprins:
„(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, cu vârsta de până la 26 de ani, beneficiază gratuit de servicii publice de transport local rutier, transport naval, transport cu metroul, precum și transport feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa
a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.
(2) Elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, din bugetul Ministerului Educației, prin
unitățile de învățământ unde sunt școlarizați, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă. Elevii pot solicita acordarea sumei în avans, cu decontare în luna următoare.
(3) Decontarea cheltuielilor de transport, pe baza documentelor emise de operatorii de transport rutier, pentru facilitățile de transport acordate elevilor, prevăzute la alin. (2), se asigură la nivelul valorii documentelor de transport lunare, dar nu mai mult de 30 lei/lună pentru distanța de 3 km. Pentru distanțele ce depășesc 3 km, până la limita de 50 de km, suma de 30 de lei /lună se suplimentează cu 3 lei pentru fiecare kilometru/lună, dar nu mai mult decât valoarea documentelor de transport lunare.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în situația în care sunt elevi care se deplasează de la domiciliu către unitatea de învățământ la distanțe mai mari de 50 km și nu locuiesc la internat sau gazdă li se decontează suma aferentă distanței de 50 km, la care se adaugă 1 leu/km/lună, pentru distanțele ce depășesc 50 de km.
(5) Operatorii de transport rutier au obligația să emită documente lunare de transport, cu încadrare în tarifele maxime per ilometru/lună, prevăzute la alin. (3) și alin.(4) și să asigure transportul rutier al elevilor. Ministerul Transporturilor, prin structurile competente, stabilește normele de aplicare și de monitorizare a modului în care operatorii de transport rutier pun în aplicare dispozițiile alin. (3) și alin. (4)
(6) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, precum și elevii etnici români din afara granițelor țării care sunt bursieri ai statului român, beneficiază de gratuitate pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, de operă, de film și la alte manifestări culturale și sportive, organizate de instituții publice.
(7) Toți elevii și studenții, cu vârsta de până la 26 de ani, care suferă de afecțiuni cronice precum și un însoțitor al acestora beneficiază gratuit de servicii publice de transport local rutier, transport naval, transport cu metroul, transport aerian, precum și transport feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pentru deplasările efectuate în vederea evaluării, monitorizării sau tratamentului.
(8) Acordarea facilității prevăzute la alin. (7) se realizează din bugetul Ministerul Sănătății. Lista afecțiunilor cronice precum și modalitatea de acordare a facilității prevăzute la alin. (7) se aprobă prin ordin al ministrului sănătății în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”
Aici puteți citi ordonanța de urgență.

Ce spun elevii?
„Legea nr.226/2020 de completare și modificare a Legii educației, adoptată în toamna anului trecut prevede gratuitatea la toate tipurile de transport pentru elevii, pe tot parcursul anului calendaristic.

Articolul 84, alin. (1) precizează:
Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.
Totuși, atunci când vorbim de transportul județean, categorie de transport care a avut mereu probleme, afectând în mod direct elevii și cifra ratei abandonului școlar, obligațiile atât autorităților locale, cât și a celor centrale, au fost ignorate cu o lipsa de asumare evidentă.
La nivel județean nu au fost încheiate contracte așa cum prevede Legea serviciilor transport public local 92/2007 și în conformitate cu Regulamentul european 1370/2007, acest lucru rezultând la zeci de mii de elevi navetiști care și-au achiziționat din buzunarul propriu abonamente de călătorie, deși ar fi trebuit să beneficieze de ele în mod gratuit.
La nivel central, autoritățile nu au prevăzut banii necesari în bugetul de stat, fapt ce a urmărit tergiversarea respectării Legii nr. 226/2020.
Guvernul, împreună cu consiliile județene au obligația de a pune în aplicare gratuitatea la transport, exact așa cum prevede legea.
În aceste momente, Guvernul României prin ministerele implicate în transportul elevilor arată intenția clară de a lăsa elevii deoparte și de a îi condamna pe cei din mediile dezavantaje la abandon școlar, prin emiterea unei ordonanțe care să modifice prevederile legale care acordă gratuitatea.
Impunerea unor tarife maximale s-a devenit în trecut a fi ineficientă, întrucât metodele de calcul folosite de autorități au determinat stabilirea unor tarife mult mai mici decât prețul real al abonamentelor. Mai mult, decontarea ulterioară a abonamentului presupune că elevul trebuie să dispună de suma necesară pentru a-l achiziționa, apoi să își recupereze banii. Acest lucru nu se poate realiza pentru elevii care nu ai banii necesari pentru a cumpăra un abonament, fapt ce ne arată că această ordonanță are doar efect negative asupra elevilor.

“De 8 ani de zile sunt aceleași discuții, ne-am săturat! După ce am reușit sa avem o lege foarte bună care prevede transportul gratuit pentru elevi, Guvernul vrea să o schimbe. Scopul Guvernului în aceste momente este de a pune interesele transporturilor pe primul loc, uitând de elevii aflați în nevoie și care au nevoie de măsuri clare pentru a avea acces la educație. Legea trebuie aplicată și orice tentativă de amânare a acestui lucru arată că nepăsarea față de elevi a ajuns la cote maxime. Se pare că în fiecare an, decidenții vin cu o nouă variantă prin care să se scutească de la respectarea și punerea în aplicare a legii. De ani de zile suntem bătaia de joc a Guvernului. După ce că în perioada pandemiei statul nu ați fost în stare să asigurați accesul la educație, acum când elevii pot 
merge fizic la școala să recupereze o parte din materie, îi obligați să facă eforturi financiare uriașe sau chiar să stea acasă și să nu mai meargă la cursuri. Este deja destul de clar că și acest Guvern urăște elevii și studenții și îi vrea condamnați la sărăcie.”-Andreea-Sabina Spătariu, președinte AEC.

“În ultimul timp, guvernanții nu par să ţină cont de echitate și egalitate de șanse, în ciuda faptului că au speranța ca viitorii tineri să fie educaţi, să fie specialiști. Prin această modificare, peste 400.000 de elevi navetiști vor fi supuși unei discriminări în plan socio-economic. Dacă aceasta decizie va fi definitivă, nici nu cred că mai este moral să se vorbească absenteism și abandon școlar ca erori în educaţie, când principala vină va fi în mâinile reprezentanților.” – Ioana Nunu, președinte AEBc

“Iată că, la un an după ce am obținut dreptul gratuității la transport, luptăm și mai aprig tot pentru același drept, pe care guvernanții doresc să îl ignore. De regulă, un elev navetist plătește în jur de 400 de lei pentru un abonament. Acest OUG face decontul aproape imposibil, raportându-ne la sumele exorbitante care le sunt cerute într-adevăr elevilor pentru a ajunge la unitatea de învățământ de proveniență. În cazul în care această ordonanță va fi aprobată, rata de abandon școlar va crește, lăsând mii de elevi navetiști fără acces la educație. ”-Ana-Maria Groza, președinte AEBI.

“Cu toate că Ordonanța de Urgență menționează că elevilor li se vor deconta cheltuielile de transport, NU înseamnă că aceștia vor avea gratuitate. Spre exemplu, un bilet de autocar pe distanța de 45 km costă aprox. 18 lei tur-retur. Dacă este să ne luăm după modificările propuse de guvern, un elev va primi 75 de lei dacă se consideră doar 45 km, adică doar tur, iar 150 dacă returul este adăugat la kilometraj. În orice caz, ambele sume nu se apropie de cei 360 lei/lună pe care îi are de plătit elevul dacă merge zilnic la școală. Astfel, gratuitatea transportului continuă să fie doar un vis pentru elevii navetiști.” – Matei Canavea, președinte AVE

,,Aceste acțiuni conturează definiția nepăsării. Atenția noastră se îndreapta spre elevii din climatele defavorizate, preconizând, de altfel, ca efect, abandonul școlar masiv. Gândind rațional conducătorii ar trebui să inițieze acțiuni care într-un final au ca și scop încurajarea și motivarea elevilor, totuși dacă privim situația de față observăm un peisaj mult prea placid.“-Miclea Partenie, președinte AEMs

“Este inacceptabil ceea ce se întâmpla la nivelul educației în România. Cu toții știm că decontul nu este o măsură eficientă pentru transportul elevilor, deoarece nu se acordă în totalitate. Autoritățile ar trebui să își asume gratuitatea transportului elevilor pentru a nu ajunge la o rată mult mai mare a abandonului școlar. Elevii vor transport gratuit așa cum prevede legea!”-Buda Paula, președinte AEM ”, se arată în comunicatul Asociației Elevilor din Constanța. 

FORT: Această impunere de tarif nu face altceva decât să distrugă complet capitalul autohton din domeniu
Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a ieșit joi cu un comunicat de presă prin care confirmă că în ordonanța lansată de Ministerul Educației, tarifele „au valori sub jumătatea costurilor operaționale, iar proiectul în sine încalcă prevederile legislației europene referitoare la impunerea unei obligații de serviciu public”.

Comunicatul integral:
„Ministerul Educației și Cercetării a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, fără nici o consultare prealabilă cu patronatele din transporturi. Tarifele impuse de minister, ce ar urma să fie aplicate de către transportatori, au valori sub jumătatea costurilor operaționale, iar proiectul în sine încalcă prevederile legislației europene referitoare la impunerea unei obligații de serviciu public.
Federația Operatorilor Români de Transport- FORT a solicitat oficial, ministrului de resort, o întâlnire pe această temă, fără însă ca acesta să răspundă favorabil.
Piața de transport regulat de pasageri se află în imposibilitatea de a mai desfășura activități specifice din cauza problemelor operaționale și economice generate de pandemie, iar această impunere de tarif nu face altceva decât să distrugă complet capitalul autohton din domeniu. În semn de protest față de abuzul instituțional continuu la care sunt supuși transportatorii români, pe data de 17 Martie, în Piața Victoriei, FORT a solicitat Primăriei Capitalei, aprobarea organizării unui protest după modelul celui din 2017, cunoscut drept “Protestul RCA”.
Ultimele luni au demonstrat dezinteresul total al Guvernului și Parlamentului în raport cu problemele sectoriale cu care se confruntă transportatorii de mărfuri și pasageri din România. Abuzurile, corupția, legislația haotică și părtinitoare, concurența neloială și lipsa totală de dialog constructiv, generează pierderi irecuperabile pentru transportatorii rutieri și implicit pentru bugetul de stat.
FORT solicită deschidere față de dialog și argumente, studii de impact și transparență în elaborarea actelor normative”.

Alte articole

23 iul. 2024 8.00 pm

Ministerul Educaţiei propune acordarea de stimulente financiare în valoare de 2.000 de lei pentru cei 74 de absolvenţi de clasa a VIII-a care au obţinut media 10 la Evaluarea Naţională din acest…

15 iul. 2023 4.58 pm

Vineri s-a încheiat procedura licitației pentru organizarea ediției aniversare a Festivalului Mamaia 2023, care se va desfășura în perioada 25-27 august. La festival vor evolua cu totul alți artiști…

01 iul. 2024 8.06 pm

Primăria Municipiului Constanța, prin SC Confort Urban SRL, continuă reabilitarea trotuarelor pe bulevardul Mamaia, tronsonul cuprins între bulevardul Tomis și strada Soveja. Sunt montate pavele…

21 feb. 2024 1.19 pm

În vederea remedierii unei avarii survenite pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 150 mm, de pe strada 1 Decembrie 1918 din municipiul Mangalia, echipele RAJA au fost nevoite să sisteze…

23 sept. 2024 1.43 pm

Polițiștii locali din cadrul Direcției Generale Poliția Locală Constanța au acționat pe raza municipiului, conform atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 155/2010 a Poliției Locale. Scopul a fost…

22 ian. 2023 3.48 pm

Polițiști din cadrul Poliției orașului Năvodari au identificat un bărbat, de 48 de ani, la data de 21 ianuarie a.c., în jurul orei 5.00, care a condus un autoturism pe strada Albinelor din orașul…