28 aprilie 1895 – Infiintarea S.M.R. (Serviciul Maritim Român)

Ziua in care s-a infiintat Serviciul Maritim Român

Direcţia Generală a Regiei Monopolurilor Statului a fost autorizată (Înaltul Decret Regal din 28 aprilie) să înfiinţeze un Serviciu de Navigaţie, care să lege Constanţa cu Orientul şi Dunărea cu Arhipelagul şi Occidentul.

Folosindu-se de prevederile legii din 12 decembrie 1887, care, deşi fusese promulgată, nu se aplicase, Consiliul de Miniştri a emis o hotărâre, urmată de referatul 8656 din 19 mai 1895, prin care Grigore Manu a fost însărcinat să organizeze un Serviciu de navigaţie maritimă, dependent de Ministerul Lucrărilor Publice. În acest scop a fost pusă la dispoziţie suma de 2,5 milioane lei aur, bani împrumutaţi din fondurile porturilor dunărene, cu o dobândă de 4%.

Suma a fost destinată să acopere cheltuielile de organizare a noii instituţii, construirea de clădiri şi instalaţii, agenţii de navigaţie şi magazii de mărfuri, precum şi pentru achiziţionarea primelor vapoare: „Meteor“ (pavilion: România, IMO: 1091097, 1.179 trb., construit în anul 1887; a fost cumpărat cu 800.000 lei), şi „Medea“ (pavilion: România, IMO: 5608531, 819 trb., construit în anul 1884; a fost cumpărat cu 150.000 lei).


Navele
„Medea“, ex-„Medea D“, „Meteor“ şi „Cobra“ au fost primele nave de pasageri intrate în dotarea S.M.R.

În iunie 1896, în funcţia de Director al Serviciului Maritim Român a fost numit locotenent-comandorul Ioan Coandă, fiind detaşat din Marina Militară (Ioan Coandă, 1860-1940, – director al Serviciului Maritim Român în perioada 1896-1908, sub conducerea sa fiind achiziţionate cinci nave de pasageri (aşa-numitele „lebede albe al Mării Negre“) şi cinci cargouri, care au alcătuit flota de bază a S.M.R.; a absolvit Şcoala de ofiţeri în anul 1882, cu gradul de locotenent, fiind trimis apoi la Şcoala de torpile din Toulon (Franţa); după absolvirea acestei şcoli a făcut parte din escadra franceză din Marea Mediterană; revenit în ţară în anul 1888 a fost numit şef al Direcţiei Flotilei din Administraţia centrală a Ministerului de Război şi, în acelaşi an, va deveni primul comandant al torpiloarelor „Sborul“, „Năluca“ şi „Smeul“ (pavilion: România, 56 trb., construit în anul 1888) – primul grup de torpiloare al României; a fost apoi încadrat ca secund pe bricul „Mircea“, apoi pe crucişătorul „Elisabeta“ şi, ulterior, pe canoniera „Griviţa“; în 1893 a fost avansat la gradul de maior şi, în 1895, în funcţia de comandant al bricului „Mircea“, a reprezentat România la festivităţile prilejuite de inaugurarea Canalului Kiel; în anul 1933 a devenit vicepreşedinte al Ligii Navale Române; a decedat în 1940, având gradul de viceamiral).

De la înfiinţarea sa şi până la începutul Primului Război Mondial, S.M.R. a

deservit trei rute, şi anume:
„Linia Orientală“: Constanţa – Constantinopol – Alexandria.
„Linia Arhipelagului“: Constanţa – Pireu – Salonic.
„Linia Occidentală“: fluviu (Brăila, Galaţi, Sulina) – Constanţa – Rotterdam.

Alte articole

30 oct. 2020 1.55 pm

În 1923, marele George Enescu a suferit una dintre cele mai mari dezamăgiri din întreaga sa carieră, fiind “victima” unui mai puțin obișuit incident, petrecut chiar la Constanța. Într-o…

22 oct. 2020 10.44 am

Încă de la deschiderea din 1910 a monumentalului edificiu de la Constanța au fost permise jocurile de noroc. Pe de o parte, acest lucru a contribuit la creșterea numărului de vilegiaturiști, la…

06 sept. 2020 7.48 am

Evenimentul a avut loc la bordul crucişătorului „Elisabeta“ (pavilion: România, IMO: 6101342, 819 trb., construit în anul 1884) şi a constat într-un Te-Deum, la care a luat parte şi ministrul…

30 oct. 2020 1.52 pm

În 1920, infracționalitatea în Dobrogea era marcată nu de obișnuitele fapte de drept comun, ci de două alte mari probleme, care periclitau extrem de serios ordinea, disciplina și liniștea publică…

20 aug. 2022 11.42 am

  Primăria Constanța a lansat în dezbatere publică inițiativa realizării unor statui/ monumente ale unor personalități din istoria Constanței, obiective ce urmează să fie amplasate în…

21 aug. 2022 7.00 am

Primăria Constanța a lansat în dezbatere publică inițiativa realizării unor statui/ monumente ale unor personalități din istoria Constanței, obiective ce urmează să fie amplasate în diferite…